21.2.10

Omskjæring av gutter i Sør-Afrika og Gambia

Siden omskjæring er et hett tema denne helga, fikk jeg lyst til å finne fram to artikler fra Aftenposten fra noen få år tilbake. Den første er om omskjæring av unge gutter av Xhosa-folket i Sør-Afrika. Omskjæringsprosessen kan vare i opptil flere uker, og minst 300 gutter døde i disse ritualene i perioden 2004-2007.

Enkelte steder blir guttene omskåret med sterile verktøy på sykehus, men svært mange trekker til de tradisjonelle skolene for å gjennomføre overgangsritualet. Mange gutter rapporterer at rustne og sløve kniver er arbeidsverktøyet. Det hender ofte at lærerne bommer og dermed kapper av flere deler av penis. Sykehusene må ofte amputere resten. Flere gutter har dødd som en følge av at de får juling fordi de ikke har resitert bestemte tradisjonelle tekster godt nok.

A-magasinet hadde 5. mai 2006 en artikkel om tradisjonell omskjæring av gambiske gutter. Omskjæring av menn er det vi kaller sunnah for alle muslimer, og er både en del av islam og en edel kultur, skriver den gambiskfødte artikkelforfatteren, som ble omskåret da han var 14 år, og i dag er bosatt i Norge. "Om jeg ikke hadde grått, ville familien min ha slaktet en geit eller sau for meg. Men jeg skrek, og nå vet familien min at jeg ikke er en virkelig mann." Guttene måtte også lære tradisjonelle sanger, og de ble slått for at de skulle lære raskt.

Til tross for dette sier han: "Om jeg selv skulle få sønner, vil jeg at de skal oppleve omskjæringshuset. For de tingene jeg lærte, er viktige å vite. De erfaringene jeg fikk, er viktige å ha." Han mener det er viktig å bli mann.


Share/Bookmark

6 kommentarer:

  1. Jørgen Lund22.2.10

    "Om jeg selv skulle få sønner, vil jeg at de skal oppleve omskjæringshuset. For de tingene jeg lærte, er viktige å vite. De erfaringene jeg fikk, er viktige å ha." Nettopp, nettopp. Viktig tradisjon og kultur. Det er viktig med juling i oppveksten også, slik at man ikke kommer uforberedt ut i en tøff verden.
    For å snakke alvor: Det snakkes om å bomme med kniven slik at man dermed "kapper av deler av penis". Såvidt jeg kan skjønne er grunnen til at det snarest må bli forbud mot denne uskikken nettopp at forhuden er en del av penis.

    SvarSlett
  2. Føyer til "flere" (altså deler).

    SvarSlett
  3. Anonym22.2.10

    "Jeg tror vi lærer best av dem som ikke slår." skriver denne mannen - så hvorfor mener Jørgen Lund at han forsvarer juling? Såvidt jeg kan forstå, beskriver denne mannen ganske enkelt sin egen opplevelse. Det har jeg ikke sett andre gjøre (menn, altså). Det er jeg takknemlig for han har gjort, så har jeg lært noe.
    Jeg antar at nesten halvparte av verdens menn er omskåret. at noen vokser op i samfunn uten skikkelig helsestell og uten mulighet til bedøvelse, er ille. Men jeg kjenner voksne menn som ble omskåret etter puberteten, og som sier at de har mer følelse etter omskjæring enn før. Noe å tenke på for oss som ikke har opplevd det.

    SvarSlett
  4. Jørgen Lund22.2.10

    Anonym, jeg sier overhodet ikke at han forsvarer juling, men påpeker at hans forsvar for kjønnslemlestelse er det samme som det som vanligvis brukes for å forsvare annen vold mot barn. De aller fleste som blir slått av foreldrene som en del av "oppdragelsen", har så mye angst og skyldfølelse at de forsvarer sine overgripere ved å påstå at julingen var lønn som fortjent, og at metoden er nødvendig for å "lære barn forskjellen mellom rett og galt". Den samme gjentagelsestvangen ser vi i forsvaret av "omskjæring". Jeg har heller aldri hatt innvendinger mot voksne menneneskers rett til å gjøre som de vil med egen kropp, heller ikke med underlivet. Bare det å sammenligne slike frivillige handlinger med det å traumatisere småbarn med vold mot kjønnsorganene deres, er en iskald hån.

    SvarSlett
  5. Jeg hører også om menn som opplever et mindre tilfredsstillende seksualliv, og mener det er fordi de er omskjært, noe å tenke på det også. Jeg mener denne typen inngrep bør være noe gutter og menn får velge selv, i voksen alder.

    SvarSlett
  6. Anonym: Omlag 20 prosent av alle menn i verden er omskåret. I USA har andelen sunket mye de siste årene, takket være informasjon.

    Langt flere omskårne menn opplever redusert følelse, enn økt følelse. Det er lenker til konklusjoner fra forskning i innlegget "Omskjæring av guttebabyer".

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post