7.2.10

- Jeg var syk, og dere så ikke til meg. Kriminalisering av nestekjærlighet

I god totalitær tradisjon, skriver Fred Rune Rahm om Frps forslag om å gjøre det straffbart å gi helsehjelp til udokumenterte migranter.

Flere hadde hatt / hadde betennelse i tennene etter at de kom til Norge, og én hadde fått ødelagt tennene under daglig mishandling i fengsel i hjemlandet.

Alle 15 informantene oppga å ha søvnproblemer, og alle ga uttrykk for å ha psykiske problemer og/eller være deprimerte. Dette siste kunne observeres hos de fleste – i hele deres fremtoning og deres triste øyne.

Noen av de informantene som rapporterte om depresjon, fortalte at deres terapeut på DPS-en, som de hadde gått hos over lengre tid, plutselig en dag hadde sagt at han/hun dessverre «ikke fikk lov til» å hjelpe dem lenger, siden de hadde fått endelig avslag på asylsøknaden. I forbindelse med avskjeden med pasienten hadde terapeuten overrakt en resept på medisiner for et halvt år fremover.

De papirene som ble lagt på bordet og omhyggelig forklart innholdet i, dokumenterte de sykdommene og skadene som den intervjuede nettopp hadde rapportert. Det kunne dreie seg om en legeerklæring eller om en henvisning til ulike spesialistbehandlinger, det vil si et dokument som i prinsippet gir rett til behandling ved en bestemt spesialisthelsetjeneste. Likevel hadde de blitt nektet behandling ved en slik tjeneste, og de forble dermed ubehandlet.

Rapport fra Nasjonal kompetanseenhet for minoritetshelse.

Les også:
Laila Dåvøy kaller manglende offentlig helsehjelp til papirløse kriminalisering av nestekjærlighet.
Norsk Psykologforening spør: Vil regjeringen ha politisk helsepersonell?

Share/Bookmark

8 kommentarer:

  1. Anonym8.2.10

    Finnes der ingen grenser for hva Norge skal yte til lege/sykehusbehandling til personer som oppholder seg ulovligt i landet. Når de har fått avslag på sin oppholdstillatelse så opphører vårt ansvar. Da skal de reise sin veg, eller gjelder ikke norske lover for dem? Politiet bruker enorme summer på å oppspore og tvangs-sende slike personer ut hvert år. I fjor ca 5000 personer. En borger er forpliktet ved lov å rapportere til politiet hvis de har kjennskap til noen som oppholder seg her ulovligt. Mener dere virkeligt at Frelserarmeen og By-misjonene skal gi gratis lege/sykehusbehandling til dem og i tillegg ikke varsle politiet. Hvor dum går det an å bli. Dere arbeider for anarki i landet. Det er ingen som ikke mener at det er synd på dem men vi kan da ikke ta oss av hele verdens elendighet. Vi gir Tanzania ca 700 millioner i bistand i året og har gitt hjelp siden 1966. De klarer ikke å bruke opp det de får. Så har vi alle de andre korrupte land som har sygerør i den norske statskassen. Stopp eller reduser bistanden til de land som ikke kan gi sitt folk et helsetilbud. Øremerket bistand og kontroll er stikkordet. De som ikke har oppholdstillatelse i Norge livnærer seg med narkotikasalg, tyveri, ran, innbrudd og you name it, og så skal de i tillegg gå foran i helsekøen og det gratis. Jeg har ingen ting til overs for Frp. og dets politikk men den oversvømmelsen av islamister, krigsforbrytere og annet sosialklientell inn i landet ruinerer Norge, så Frp har helt rett i det de hevder.
    Selv flyttet jeg som pensjonist til Spania og der måtte jeg dokumentere at jeg hadde midler til å fø meg selv i 5 år, før jeg fikk oppholdstillatelse i 5 år. Deretter var det ny dokumentasjon. Jeg såg ingen diskriminering i dette. Kan man ikke holde seg til et lands lover så får man heller henge seg og ikke snylte på andre. Men det er vell med dere femtekollonister som med Stoltenberg & Co. Dere har et levebrød av innvandrerene og da er det intet annet som teller.

    SvarSlett
  2. Dette er et tilbud hvor helsepersonell stiller opp frivillig. Om de i fritida si hjelper syke i stedet for å se på TV en gang iblant, så ødelegger ikke det noe for oss norskinger.
    Som et kristent land er det også en selvfølge at Norge viser barmhjertighet.

    At du synes det er greit at folk begår selvmord, er faktisk svært støtende. Har du noen gang vært så fortvilt at du har vært suicidal? Det har jeg.

    SvarSlett
  3. Tuva8.2.10

    Vi kunne jo prøvd dette i et annet land. For det første hadde vi aldri kommet inn i et annet land uten alle papirer i orden.......og tror ingen hadde hjulpet oss hvis vi hadde blitt syke. Det er bare Norge som skal prøve å redde hele verden. Kanskje det hadde vært en ide å redde oss som faktisk bor her først?
    Så et program på tv for en stund siden. På Svinesund stoppet de en buss som kom fra Tyskland, ombord i denne bussen var det en mann som ikke snakket engelsk, han hadde ingen papirer på hvem han var eller hvor han skulle. Det eneste han kunne si var Oslo. Ble denne mannen sendt tilbake til Tyskland?Neida, de sendte han videre med bussen til Oslo. Erre mulig sier bare jeg!

    SvarSlett
  4. Anonym8.2.10

    Beklager Sigrun men du er helt ute på jorde. For det første så bryter de som gjør dette frivillige arbeid norsk lov. Det samme gjør de klientene som benytter tilbudet. Vi har et offentlig helsevesen som skal benyttes og de som benytter privat helsevesen må selv betale for behandlingen. Enhver har plikt å melde fra til politiet hvis de vet om personer som oppholder seg her ulovligt. Du vet sikkert like godt som meg at vi har mange fattige nordmenn også som ikke har råd til å gå til lege og for ikke å snakke om tannlege. Ja, mange har ikke råd til å spise middag hver dag. For en tid tilbake var det mange artikler i avisene om gamle mennesker som kjøpte og i årevis hadde kjøpt kattemat, på boks, til middagsmat. Det var flest enslige kvinner. Hadde hatt en stor barneflokk, lite og ikke tid til lønnet arbeid og var selvsagt minstepensjonister. Hadde ikke råd til å holde varme i leilighetene. Dette er mennesker som har lagt grunnlaget for den velstand jeg og du nyter gleden av i dag. Syke folk med dårlig helse, har store problemer med å gå ut å handle mat osv. Hvis disse frivillige organisasjonene er så opptatt med å gratis hjelpe syke og trengende hvorfor ikke hjelpe disse?.
    Nei, de må betale hjemmehjelpen for å gå ut å handle og der går tiden som skulle vært brukt til rengjøring. så lever den gamle videre i skitten med sin kattemat. Disse "frivillige" har to mål for øye og det er å vise seg frem, "se hvor barmhjertige vi er", og å tigge mest muligt så toppene kan velte seg i snyltekapitalen.
    Som jeg også nevnte i mitt første innlegg og alle vet det, majoriteten av de utlendingene som kommer for behandling har fått avslag på sine søknader om oppholdstillatels og er ulovligt i landet. De fleste livnærer seg ved kriminalitet som narkotikasalg, ran, innbrudd og tyveri. Er det rett at disse skal stille førs i helsekøen og få gratis behandling, på toppen. Du skriv at de ikke ødelegger noe for oss norskinger. Ta av deg nisseluen. BY-misjonen får statsstøtte og for noen år siden så hadde vi en landsomfattende innsamling til Frelsesarmeen. Tror du virkelig at disse pengene som ble og fortsatt blir gitt er ment til bruk for å undergrave den norske statsmakt. Hvorfor setter dere ikke i gang en verdenskampanje med motto: Kom til Norge alle dere mordere, krigsforbrytere, terrorister og
    voldtektemenn, syk og arbeidsskye individer for her får dere gratis legebehandling og slipper arbeide for maten. Staten betaler alt. Ingen visa er nødvendig.

    Hvilket Norge er det egentlig dere arbeider for og vil ha?. Hvordan skal dette ende?.

    SvarSlett
  5. Anonym: Du sier de som hjelper disse migrantene, bryter norsk lov. Men hvorfor sier Frp da at de vil ha et forbud mot å hjelpe, dersom det allerede er forbudt?

    Jeg vet godt at mange er fattige i Norge, Anonym. Jeg måtte la være å spise middag i to år fordi jeg var fattig. Jeg har også vært hjemløs to ganger.

    SvarSlett
  6. Harald H9.2.10

    Anonym (og jeg forstår godt at du vil være anonym):
    Hvis du vil argumentere for dine synspunkter, så kan jeg anbefale at du kanskje er litt mindre ekstrem og noe mer nyansert. Det hjelper neppe saken vår at sånne som deg får oss som er medlemmer av, eller stemmer på Frp, til å framstå som fanatiske idioter.

    SvarSlett
  7. Anonym9.2.10

    Sigrun, jeg vet vell ikke hvilken intensjoner Frp. har, det må du spørre dem om. Men så vidt jeg forsto Siv Jensen sin uttale så nevnte vel ikke hun at de ikke skulle få legebehandling men det gikk vell heller på unnlatelsen av å rapportere til politiet de som oppholdt seg ulovligt i landet.

    Til Harald H. Er jeg mer anonym enn deg.
    Tema her er ikke å skrive innlegg som forherliger hverken din sak eller Frp. politikk.
    Her gjelder det gratis legehjelp, utført av frivillige organisasjoner og unnlatelse av å rapportere til politiet. Her skrev jeg at Frp. har helt rett i det de hevder. Jeg har ikke lest at andre partiledere, enn Siv Jensen, har uttalt seg, og tankeleser er jeg ikke. At du ikke kan lese er ikke min feil. Med det du skriver så er det ikke jeg men du som både fremstår og beviser at du er en fanatisk idiot. Jeg har ikke skrevet hverke forherligende tirader eller kritikk mot
    Frp sine velgere men nå forstår jeg hvorfor Frp. velgerene, med rette, blir omtalt som bygdetullinger.
    Takk for din anbefaling men gi ikke bort noe som du sårt trenger selv. Ha en fin dag.
    Frp.

    SvarSlett
  8. Anonym: Til VG sier Siv Jensen:

    - Vi vil innføre forbud mot å gi helserelatert bistand til illegale innvandrere.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post