7.1.10

Psykiatrisering i avisspalten


I dagens Fædrelandsvennen har tidligere sjefredaktør Finn Holmer-Hoven et innlegg i en sak som egentlig var en sykehusdebatt:

I et avisinnlegg i Agderposten 31. desember refererer psykiater og overlege Olaf Bakke ved Sørlandet sykehus Arendal til min kommentar med karakteristikker som «edder og galle», «gjentatte perfide angrep» og at mitt innlegg bør forbigås i stillhet. Men allikevel tar han seg den frihet i avisinnlegget, hvor han undertegner seg som «overlege SSA», til å stille spørsmål ved min mentale helse. Siden innlegget mitt «ser ut som det reneste rør» stiller psykiateren meg følgende spørsmål. «Føler du deg ikke riktig bra, Hoven?», for å avslutte med en hilsen «fra en som til daglig steller med folk som har problemer». Overlegen er mer opptatt av å «diagnostisere» min psykiske helse enn å imøtegå innholdet i min kommentar.

Og når han av avisen dagen etter blir konfrontert med at han her har gått over streken som medisiner, overlege og psykiater, unnskylder han seg med at dette var ment «som en takk for sist». Det skal liksom legitimere hans overtramp. Fri og bevare oss for psykiatere som misbruker sin medisinske autoritet (i den grad den fortsatt eksisterer) til å stemple meningsmotstandere som kasus.

Se også: Ytringsfrihet og psykiatrisering

9 kommentarer:

  1. Anonym7.1.10

    Ja, men det viser bare, hvor ynkelige "magtmennesker" er, at de ikke tør stille op som ligeværdige - overfor mennesker - de selv har sat i bås.

    Der sådan noget "æbæhbuh"over argumentationen. Mærkeligt at han/de ikke kan se - hvor utroværdigt det er. Men mennesker i magtpositioner er ikke vant til kvalificeret modspil - for de der er tættest på - har for meget i klemme.

    Så modspillet kommer uventet og fra mennesker de ikke regner for noget, og så skal de pludselig til at argumentere på et logisk plan, og det må være svært, når man er vant til at folk lystrer - deres mindste fingerpeg.

    Hårdt for dig og andre, der tager bladet fra munden. Men hvor er det dog selvafslørende for hans manglende evne til at forholde sig rationalt og logisk til kvalificeret modspil.. :)

    For ikke at sige totalt barnligt...


    Ofelia

    SvarSlett
  2. Ofelia: Innlegget er skrevet avisens tidligere sjefredaktør, ikke noen med pasienterfaring.

    SvarSlett
  3. ... av avisens tidligere sjefredaktør ...

    SvarSlett
  4. Jeg likte den innskutte parentesen "i den grad den fortsatt eksisterer". Nå går det i riktig retning med psykiatrien; utforbakke!

    SvarSlett
  5. Anonym7.1.10

    Okay.

    Ofelia

    SvarSlett
  6. tt: Psykiatrien er i en særstilling, ja. Kan du forestille deg at det var like mye debatt omkring spesialiteten endokrinologi eller ortopedi?

    SvarSlett
  7. De siste menneskene du skal forvente medlidenhet, åpenhet og evne til å ta til seg kritikk fra, er sørlendinger. Spesielt høyt utdannede sørlendinger.

    Følger ennå med bloggen din, sender masse folk hit:) Stå på,Sigrun:)

    SvarSlett
  8. Boombaby: Hei! Jeg visste ikke at sørlendinger var så ille, har vel hatt bare gode erfaringer med dem jeg har møtt. Men du har sikkert et bredere erfaringsgrunnlag der enn meg, så jeg skal ikke krangle.

    Jeg må si tusen takk for at du forteller folk om bloggen. Takk for oppmuntringen!

    SvarSlett
  9. Takk, Boombaby:) Jeg er høyt u(t)dannet og sørlending :) fint at jeg endelig fikk en forklaring på min manglende medlidenhet, åpenhet og evne til å ta til meg kritikk:) men i all skjult beskjedenhet, tror du ikke at en psykiatrifaglig bakgrunn mer enn (ut)dannelsesnivå og geografisk bakgrunn øker sjansene mer for å utvikle de egenskapene som du beskriver? Det er synd å se at mennesker som i utgangspunktet er gode mennesker blir så vanskelige å ha med å gjøre når man møter dem bak psykiatriens låste dører, der de tvinger oss til å spise piller, stikker sprøyter i oss og binder oss fast til sengene. Hvordan kan det skje, at så mange av disse gode menneskene blir del av et slikt undertrykkende system uten å merke at de endres og påvirkes negativt av det?

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post