2.1.10

Om å være noe verdt

Jeg har lyst til å si litt om to av bloggens nye følgere, fordi de - på ulike måter - bidrar til å bekjempe diskriminering av "svake grupper", som jo er et sentralt tema i denne bloggen.

Den ene er Jofrid Bjørkvik. Hun er psykolog, og har nettopp disputert med en avhandling om selvaktelse:

Det viser seg at personer med mindreverdighetsfølelse sender ut signaler som gjør at andre faktisk behandler dem dårligere. Signalene kan være klare og uttalte, eller mer subtile, og sendt for eksempel gjennom kroppsspråk. Selv velmenende personer vil komme til å behandle denne personen annerledes, som om personen ikke er så viktig.

Hun mener det kan være fruktbart å se på hvordan hjelpetjenesten møter mennesker, og i hvor stor grad tilbudene passer folk.

Jeg har ikke lest avhandlingen, så jeg vil bare minne om at mange som er klienter i velferdsapparatet, både har dårlig selvtillit og er fra et lavere sosioøkonomisk sjikt enn hjelperen. Her ligger forutsetninger som kan forklare i alle fall noe av den dårlige behandlingen som klienter, pasienter og brukere kan oppleve.

I forbindelse med hendelsen i Sofienbergparken i Oslo i 2007 uttalte lege Mads Gilbert at de som underviser helsefag- og politistudenter må gå i seg selv og skjerpe fokuset på menneskesyn og etikk:

Forskjellsbehandlingen rammer ikke bare ikke-hvite, men like mye samfunnets fattigste, rusmisbrukere og ressurssvake syke etniske nordmenn. Så lenge man ikke har et bunnsolid syn på at alle mennesker har like mye verdi, risikerer vi alle å gå på trynet i slike situasjoner.

Her er nok en grunn til at menneskerettighetene må inn i profesjonsutdanningene med full tyngde. Man må bli mer bevisst på at ifølge menneskerettighetene har alle mennesker det samme, iboende og ukrenkelige menneskeverd.

Den andre jeg ville nevne, er Steinar J. Olsen, grunnlegger av Stormberg og stadig opptatt av miljø- og humanitære spørsmål.

- Hjelp meg med slagord, ber han.

Stormberg har flere år sponset gatemagasinselgere. Siden sponsorene tydeligvis ikke står i kø for gatemagasinselgerne, så har Stormberg tenkt å utvide sin sponsorsatsing i 2010. Men de trenger din hjelp!

På baksiden av jakkene skal det nemlig trykkes et slagord som viser at selgerne er sponset av en kommersiell aktør som Stormberg. Har du noen forslag til slagord?

Skriv dem her.

Honorar for beste slagord går til en humanitær organisasjon som vinneren selv bestemmer.

Klær skaper folk - var det ikke så?

3 kommentarer:

  1. Anonym2.1.10

    Hei, Sigrun.
    Det er fælt å lese at du mener at du har blitt traumatisert (ytterligere) av "hjelpeapparatet". Jeg har lyst til å dele min oppfatn. og erf. med deg og dere. Ser at mange av dere blogger her "fast". Jeg har selv slitt hele livet med å synes at livet er noe særlig. Fra jeg var 13-19 år hadde jeg spiseforstyrrelser bl.a. Jeg har lest en del psykologi og kjenner meg igjen i mange ting som sikrt gjør at jeg kan diagnostiseres (som både d ene og d andre :)
    Jeg deler ikke oppfatningen som kanskje de fleste har:en forvntning til å "få hjelp" eller at "hjelpeapparatet" faktisk skal hjelpe. Jeg er nå 39 år og har hele livet slitt med å klare meg på boligmarkedet og i arbeidslivet. Mange "klarer seg" bra på disse områdene til tross for at de sliter og noen blir "flytta rundt i systemet". Eksisterer i komm. leil. som du treffende har skrevet. Vegeterer og eksisterer. Jeg er opptatt av å ta tilbake makten over sitt eget liv. Jeg synes det er forferdelig at mange føler seg så prisgitt og opptatt/nedstemt etc pga andres meninger/diagnoser/uttalelser og kommentarer.
    Mesteparten av livet har ikke jeg heller følt meg særlig mye verdt, men etter en forferdelig tøff periode for 2-3 år siden har jeg kommet sterkere tilbake. Jeg ønsker for det nye året at dere som sliter klarer å ta tilbake kontrollen over eget liv og at tidligere neg. opplevelser ikke skal få ødelegge mer for livsgleden.
    Pga at JEG er "prisgitt" nav for tiden er jeg under utredning, men jeg driter i hvilken diagnose de setter på meg. (Jeg hadde allerede satt den selv, og jeg hadde rett) Jeg er fullstendig klar over "systemets" mange hull og fallgruber. Mange av "hjelpernes" mangel på innsikt og praksis av menneskerettighetene. Men menneskerettighetene finnes og de skal også praktiseres ovenfor de som sliter i det norske samfunnet.

    JEG lurer på HVEM disse menneskene i systemet er (psykologer, sosionomer, politikere og andre off.ansatte) og med hvilken rett de har til å valse over andre og tråkke på dem som allerede ligger nede. (fx høyres/frps stadige utspill om sykepenger, arbeidsledige etc) Har dere aldri tenkt på at disse pengene og godene som politikerne stadig skryter av, men som i praksis skjæres ned og nektes deg selvom du blir så syk at du ik kan gå ut, kommer fra det SAMME stedet som DE henter sin lønn fra...? (olje og skattepenger) Hvorfor har politikere og off. ansatte større rett på disse pengene enn andre mennesker (Hvilke VERDIER er d de skaper?)? Etter min mening er håndheverne av makten "nyttige idioter" for de som sitter på toppen og hele d øk. systemet handler bare om å fete opp de som har mest (når du får en trygd du såvidt overlever på, hvor mye har du igjen når du har betalt alle egenandelene til "behandlerne", og hvilke signaler om å hva du er verdt sender dette systemet ut??)

    Les boka "JEG ER OK-DU ER OK"
    Les psykologibøker, selvhjelpsbøker, bruk selvhjelpsgrupper, blogg med likesinnede (som her) og gjør det som er bra for DEG :) (Drit og dra alle forståsegpåere og fagfolk som ikke forstår noenting- Bra og befriende og være litt barnslig av og til:)
    Vh Aziza

    SvarSlett
  2. Aziza: Dette er ikke noe jeg mener, men noe jeg faktisk har opplevd.

    Ellers ønsker jeg ikke råd om hva jeg bør gjøre. Dette er ikke en blogg hvor man gir andre råd dersom de selv ikke ber om det.

    SvarSlett
  3. Anonym3.1.10

    Rådet var ikke spesielt til deg. Innlegget er bare ment som støtte til de mange som sliter i systemet, og som ofte ikke føler seg så ovenpå. Siden det er mange som følger din blogg er det kun ment som Forslag til alternativ til noe man Kan gjøre istedet for å bli tråkka på, hvis man føler seg dårlig behandlet av de som "liksom skal hjelpe". Beklager at jeg uttrykte meg klønete i forhold til hva du har opplevd.
    Vh Aziza

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post