11.1.10

Nettkurs i helseetikk

Stavanger Aftenblad skriver om et nettkurs i helseetikk fra Legeforeningen og Senter for medisinsk etikk ved Universitet i Oslo. Kurset består av blant annet tre kortfilmer:

Den ene filmen handler om tvangsmedisinering og pårørendes rolle i medisinering av psykisk syke, den andre om en pasient som har levd med feil diagnose i flere tiår og som risikerer å miste rettigheter dersom diagnosen slettes. Den tredje filmen forteller historien om en ung pasient med en stor hjerneskade som har fått kunstig ernæring i sju år.

Anne Aaby skriver mer utførlig her, og Aftenpostens Anne Hafstad i en kommentar.

Tvangsbehandling i psykiatrien er altså ett av temaene. Derfor ble jeg invitert til et møte som Legeforeningen arrangerer i kveld i forbindelse med lanseringen. Siden jeg ikke kunne komme, forslo jeg noen andre. Jeg har riktignok aldri vært tvangsbehandlet, men jeg har synspunkter på blant annet tvangsmedisinering av folk som har en overgrepsbakgrunn.

Jeg håper alle psykisk helse-aktivister og de som selv er berørt av tvangsmedisinering, vil se på kurset. Tirsdag fra klokka 11 har Aftenposten nettmøte. Fyr løs med spørsmål om tvang!

Les også: Bloggposten Innvending mot Legeforeningens nettkurs

3 kommentarer:

  1. Det møtet skal jeg på i ettermiddag!

    Synd du ikke kan delta, Sigrun

    SvarSlett
  2. Selv om jeg er medlem av flere pasientorganisasjoner hvor tvangsmedisinering er blant de viktigste tema, så har jeg altså ikke blitt informert om Legeforeningens debatt, som var i går. Skyldes det at Legeforeningen ikke har orientert pasientorganisjonene, eller at pasientorganisjonene ikke har videreformidlet informasjon om debattmøtet til sine medlemmer?

    SvarSlett
  3. Maria: Hvordan var det?

    Jan Olaf: Jeg tror nok ikke pasientforeningene var invitert. Dette var ikke et møte som var åpent for alle.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post