2.1.10

Leger som sier nei

Det blir umulig for meg å ta lege Jørgen Skavlan alvorlig når han i Aftenposten 23. desember sier at leger "må våge å si nei" til pasienter som ber om sykmelding. Årsaken til at jeg får problemer med det, er at mannen er så ensidig. Han nevner ikke at leger kan svikte pasienter i nød.

Jeg er blitt nektet sykmelding. En gang var jeg svært deprimert over lang tid, men fikk sykmelding i bare tre uker. Da endte jeg som sosialklient.

Mens jeg hadde så store smerter at jeg knapt greide å stå på bena, nektet legen meg sykmelding, fordi han ikke "fant" noe galt. Han ba meg bare om "ikke å lage noen scene" da jeg protesterte. Jeg klarte ikke å gå på jobb, så jeg måtte si opp.

Hva mener Skavlan bør være normert sykmeldingsperiode når man lider av senskader etter mer enn 10 år med gjentatte overgrep tidlig i livet?

Aftenposten 2. januar

4 kommentarer:

  1. Takk, Sigrun. Det er på tide å få fokus på helsepersonell og deres handlinger. Media fokuserer altfor ensidig på de syke/skadde - og altfor lite på behandlingsapparatetes manglende innsikt.

    SvarSlett
  2. Flott Sigrun! Jeg så innlegget ditt :-)

    SvarSlett
  3. Mette3.1.10

    Gratulerer med nok et velformulert innlegg Sigrun ! Etter at jeg fikk meg i- phone, og kan ligge på sofaen og være på nettet samtidig, hver gang det kommer noe kjedelig på tv, eller på bussen, følger jeg bloggen din enda mer enn før. Nå leser jeg absolutt alt du legger ut, og koser meg stort over humoren du fletter inn i det alvorlige. Grunnen til at jeg kjøpte iPhone var for å bli mer organisert, det har foreløpig ikke lykkes ... Men jeg vil allikevel påstå at det var en god investering, for du slår det meste av det som er på tv... nå plages jo jeg også over at jeg ikke lenger kan kalle meg et særlig kulturelt menneske, så det er mye dårlig jeg ser på, men allikevel, takk til deg. Og nå er det kanskje på tide å si takk til meg også, det blir litt tull og tøv sent på natta.

    SvarSlett
  4. Ja, takk for kjempefint innlegg i Aftenposten, Sigrun! Jeg så ikke innlegget i avisen før senere:) Håper Skavlan svarer!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post