20.1.10

Kommentar til Hans Rustad

Hans Rustad på Document.no synes underlivsundersøkelser av mindreårige asylsøkere er en bra ting.

Psykiske traumer

Rustad "argumenterer":

I andre sammenhenger hører vi om alt de har gjennomgått under reisen, vi hører også om voldtekter av gutter i Afghanistan. Trolig er en kroppsundersøkelse bagatell mot det guttene kjenner fra egen bakgrunn.

"Bagatell"??? "Trolig"? Hvor tar han det fra? At slike undersøkelser skulle være en bagatell fordi noen er voldtatt tidligere, er det motsatte av hva som kan skje. Seksuelt traumatiserte kan selvsagt bli retraumatisert av underlivsundersøkelser. Det skal faktisk relativt lite til før en alvorlig retraumatisering kan finne sted. Krenkelsen i seg selv trenger ikke å ha noe seksuelt innhold.

En psykolog jeg gikk hos nektet meg en gang informasjon jeg hadde rett til som pasient og så samtidig på meg med et strengt blikk. Blikket minnet meg om overgriperens blikk fra da jeg var barn og det sendte meg tilbake i tid, med den konsekvens at jeg på et øyeblikk gikk "ut av" meg selv. "Jeg" sluttet å være til. Da jeg noen dager senere vasket kjøkkengulvet hjemme, reflekterte jeg over det merkverdige i situasjonen: Jeg vasket gulv selv om jeg ikke lenger fantes. Senere i terapien, da enda en alvorlig retraumatisering fant sted, ble det så lite igjen av meg at jeg også sluttet å kjenne sult og tørst. Det oppdaget jeg ikke selv engang; jeg bare svarte "er ikke sulten" hver gang mannen min spurte om jeg ikke skulle spise. Først da han sa at jeg ikke hadde spist på fem dager, gikk det opp for meg at jeg ikke kjente noe som helst lenger.

Disse to hendelsene ligger flere år tilbake i tid, men jeg har fremdeles ikke "fått tilbake" meg selv helt. Smerten ved retraumatisering kan oppleves som ren psykisk tortur og kan ha et forflatet følelsesliv som følge.

Menneskerettigheter

Hans Rustad blåser opp unntaksregelen i artikkel 8 i EMK om retten til respekt for privatliv og familieliv og gjør unntaket til hovedsak. Han mener underlivsundersøkelser av barn er nødvendig i et demokratisk samfunn. Vel, hva ville han sagt til følgende inngrep, for både å forebygge kriminalitet og beskytte helse?

Siden mesteparten av kriminaliteten og de fleste drap begås av menn, skal alle menn i Norge underkastes tvungne psykiatriske undersøkelser.

Det er noe som heter proporsjonalitetskravet, som betyr at det må være rimelig forholdsmessighet mellom formålet med inngrepet og den personlige belastningen for den enkelte person. I dette kravet ligger det en plikt for alle som på samfunnets vegne utsetter en person for tvang eller makt, til å foreta en helt konkret avveining av belastningen for personen i forhold til hva man oppnår.

En klinisk undersøkelse vil måtte foretas av helsepersonell. I Etiske regler for leger heter det:

Legen skal ivareta den enkelte pasients interesse og integritet. Pasienten skal behandles med barmhjertighet, omsorg og respekt.

Å risikere å påføre et ungt menneske som allerede har vært utsatt for ekstreme påkjenninger et nytt traume, er ikke å ivareta vedkommedes integritet.

8 kommentarer:

  1. Retraumatisering er et felt jeg oppfatter at det er veldig liten kompetanse på og forståelse av, både hos helsepersonell og oss andre.

    SvarSlett
  2. Anonym20.1.10

    Clairvoyante overholder heller ikke deres etiske regler. http://www.clairvoyante.dk/pages/Etiske-regler.html

    Hvis de også bruger deres "viden" i al hemmelighed, kan de måske udløse uventede traumer? (Som min studievejleder gjorde ved mig.)

    Hvad værre er: Hvis man omtaler healings- og clairvoyantovergreb - så er man sikret langtidsopbevaring på psykiatrisk stigmatisering. Så for mig er det så uhyggeligt vigtigt, at mennesker der arbejder med det alternative også respekterer andre menneskers grænser, fravalg og integritet.

    For de rammer faktisk een på punkter - hvor man ikke har en chance for at "forsvare sig" og komme helskindet ud af situationen.

    Håber ikke det er helt udenfor emnet. Men jeg tror, at jeg blev re-traumatiseret af min vejleders sjælelige overgreb...

    SvarSlett
  3. Anonym20.1.10

    Undskyld, glemte at underskrive...

    Hilsen Ofelia

    SvarSlett
  4. Anonym20.1.10

    Han skrev selv, at vi havde haft et sjælsmøde på et dybere niveau. Men på det tidspunkt, vidste jeg ikke, at han selv havde fremprovokeret det...

    Ofelia

    SvarSlett
  5. Det Sigrun skriver om konsekvenser av retraumatisering,og det Marian tidligere har skrevet om at en må skille mellom sykdommen og den feberen som er livskreftenes forsøk på å bekjempe sykdommen,tror jeg kan bidra til å avklare hva alt dreier seg om.

    Sykdommer kan f.eks. forårsakes av virus og baktereier,men vi har også mangelsykdommer. Syddommen rakitt er resulat av mangel på d-vitamier.
    Vi kan kalle en nevrose en mangelsykdom. Disse menneskene mangler erfaring med hvem de er i seg selv som personer. De kan derfor ikke bygge opp en ekte selvbevissthet,for ingen kan ha bevissthet om noe som de ikke har gjort erfaringer med gjennom sansene. Den nevrotiske tilpasningsformen tilsvarer kroppens feber. Den er livskreftenes forsøk på å rette opp problemene. Uten ekte selvfølelse må de skaffe seg en surrogatselvfølelse,og den vil de forsøke å oppnå ved å leve opp til omgivelsens forventninger. Forventningene var at de skulle flytte makten innenfra og ut,la seg formes og styres utenfra i stedet for av eget bevissthetsliv og egen natur. Grunnlaget for sunnhet ligger derfor i å gjenerobre makten.

    Når det gjelder å miste seg selv, er Marians resonnementer interessante. Kan dette tilsvare kroppens feber? Er det livskreftenes forsøk på å beskytte selvet under fimbulvinteren? Ligger det inne i hulen under påvente av bedre livsvilkår, for så gradevis å komme frem når vårsolens stråler blir sterke nok? Jeg synes ikke en slik tanke høres ulogisk ut.

    SvarSlett
  6. Det er en skremmende bevisstløshet i helsevesenet, omkring prosess og sammenheng - hvor ulenkelig et menneskes livsforløp er knyttet sammen gjennom hvert eneste enkelt steg til det neste, og er deler av en helhet - det som utgjør summen og blir dets tilstand her og nå.

    Dette bidrar naturligvis ikke til å øke forståelsen deres for hvor avgjørende det er for traumeskadde, å bli møtt og behandlet av noen som inkluderer deres historie og bakgrunn, tar den i betraktning og viser hensyn til den.

    Det er så sørgelig at jeg finner ikke ORD; for det er nemlig så sørgelig ENKEL PSYKOLOGI man må forså, for å forstå NOK.
    Dersom man innførte et lite emne på ungdomsskolen, for eksempel "årsak og sammenheng - prosesser over tid - naturlig menneskelig utvikling", la oss si det. Jeg tror de ville forstå det uten problem...! Ansatte i helsevesenet i dag eier nærmest ikke begrep om, noe som ungdomsskole-elever har all forutsetning for å både forstå, og å ta med i sine vurderinger av andre mennesker for all ettertid. Det er jeg SIKKER på. For faktisk er det ikke vanskeligere å forklare og forstå, dersom man presenterer en historie med noen hovedelementer av traumatisk og retraumatiserende karakter.

    Den samme mangelen på bevissthet finnes forøvrig i alle etater som nå ligger under NAV-paraplyen - som også er ansatt i etater, traumeskadde mennesker gjerne må møte på grunn av sine problemer.
    De er sannelig i stand til å forårsake ikke så rent lite retraumatisering der også.

    Det er for meg komplett umulig å skjønne at det GÅR AN? For Rustad her, for eksempel - å ikke ha NOE som helst intuisjon eller helhetstenkning omkring hvordan menneskeliv henger sammen, fra den ene hendelsen til den neste - og at alle opplevelser påvirker og GJØR noe MED folk... Når han selv prosesserer et resonnement; gidder han ikke å tenke grundig nok på, mennesker han vurderer og resonnerer seg fram til "meninger" og "løsninger" for? om??

    mia

    SvarSlett
  7. SerendipityCat og Mia: Dere har så rett.
    Skremmende er ordet.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post