13.1.10

Intervju med professor Skåning

- Professor Espen Skåning, det var fint at du ville la meg få intervjue deg.
- Hvem er du, forresten?
- Jeg? Jeg er blogger. Det var et bloggintervju jeg spurte om du kunne tenke deg å stille opp på.
- Blogg... Er det noe som smerter? Er det en straff for noe galt man har gjort?
- Ja, det kan gjøre fryktelig vondt å blogge. Grusomt. Men ikke alltid. For det kan være veldig morsomt å skrive i bloggen, også. Særlig når man er så gal som meg. Men jeg vet altså ikke om det er like gøy for mine lesere. Gud, nå satte du meg på en idé! Jeg har glemt å lage meningsmåling for leserne! Det skal jeg gjøre straks du har gått. Altså høre om de synes bloggen min er gøy å lese. Eller om lesingen oppleves som...
- En straff?
- Ja, en straff. Eller kanskje en kjedelig, protestantisk plikt.
- Kulturen er straffende, vet du. Den elsker å straffe.
- I know. Men du, si meg - du som virker som en fornuftig kar når du skriver om noe annet enn straff - har du opplevd å bli pisket?
- Nei, ikke jeg. Jeg har aldri gjort noe galt.
- Men det har jeg. Blitt pisket, altså. Og jeg tror ikke du aner hva du snakker om.
- Psykisk vold er verre.
- Jaha?
- Tenk på dem som henges ut i mediene for eksempel. I fjor var det Navarsete. Om du husker forslaget om ny blasfemiparagraf.
- Ja, gjett om jeg husker den, du. Jeg blogget på meg muesarm på grunn av den. Den og hijabpolitiet.
- Ja, det straffer seg, ser du. Men husker du mediehetsen på grunn av et skarve stabbur?
- Ja, det også. Og poenget var...
- Kroppsstraff ville vært mye bedre enn mediekjøret.
- Du mener oksepisk på Haga?
- Ja, det ville jo vært overstått i løpet av bare noen timer eller dager.
- Etter timer eller dager ville hun vært død, min gode professor. Se på denne videoen, du. Og har du aldri hørt at traumer kan gi vedvarende skader? Hvis man ikke dør. Stadige flashbacks som gjør vanvittig vondt. Samme mareritt som kommer igjen og igjen - år ut og år inn. Og hvordan tror du pisking virker på dem som har blitt banket i barndommen? Har du lest Holocaust-memoarene til den jødiske psykologen Bruno Bettelheim, om hvordan konsentrasjonsleirfanger reagerte når de ble utsatt for det samme i leiren som de hadde opplevd som barn?
- Nei, jeg har ikke det. Hva er det du sier, kvinne? Og jeg som har blitt intervjuet av Dagbladet, og var så stolt over resultatet. Jeg har svevet som på en sky i hele dag!
- Så kom deg ned på jorda, og hold kjeft når du ikke vet hva du snakker om. Det sømmer seg en professor. Takk for intervjuet.
- Er du ferdig alt?! Jeg har jo ikke engang fått forklare meg...
- Det er slutt nå.
- Dette var intet skånsomt intervju. Du straffer meg. Det gjør vondt inni meg.
- Det gir jeg f... i.
- Au au. Au au au. Dette var det verste. Mye verre enn kroppsstraff.
- Jeg bruker ikke pisk. Adjø, professor.

Hva synes du om innlegget?
Stryker nesten med av latter
Gjeeeesp
Det er rett og slett sykt
Det kjennes som en straff
pollcode.com free polls

- Du, Sigrun?
- Har du ikke gått ennå? Hva er det nå, da?
- Har du ikke hørt om MOS? Medieoffer-syndromet. Det er en diagnose som er laget av en journalist, en medieviter og en psykiater. Det gjør like vondt som PTSD.

1 kommentar:

  1. Han er et godt eksempel på at høy intelligens og sunn fornuft ikke nødvendigvis har så mye med hverandre å gjøre. Det er i det minste nyttig å bli minnet på at "respekt for autoritetene" er tull.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post