25.1.10

Ingen kommentar

En avis intervjuet meg fordi jeg var kritisk til måten en stiftelse drev et senter mot overgrep på, etter at jeg og andre brukere ikke hadde kommet noen vei med kritikken vår overfor ledelsen.

Etter at journalisten hadde intervjuet meg, kontaktet avisen senteret for at de skulle få anledning til å imøtegå påstandene mine.

Lederen for senteret avsluttet et lengre intervju med avisen med å si at de ikke ville kommentere saken.

Avisen hadde da i to dager vært i kontakt med den daglige lederen for å gi senteret anledning til å svare på påstandene. Et langt stykke ute i intervjuet andre dagen, trakk lederen tilbake det hun hadde sagt - og det hun hadde spurt journalisten om. Hun ba om å få påstandene og spørsmålene tilsendt skriftlig i stedet, med tanke på skriftlig svar som redegjorde for senterets arbeid, men som ikke kommenterte klienten (altså meg).

Idet spørsmålene skulle oversendes, ringte lederen tilbake til journalisten. Hun ville ikke ha noe tilsendt likevel. Hun ville heller ikke ha spørsmålene opplest på nytt. Nå var følgende hennes eneste offisielle uttalelse:

- Vi kan ikke kommentere enkeltmenneskers forhold til senteret. Men vi forteller gjerne om hvordan vi arbeider. Men dette må skje i en annen sammenheng. Vi ønsker åpenhet om dette.

Avisen spurte blant annet om hvordan senteret jobbet, og om påstandene stemte med virkeligheten. Den spurte om klientene fikk være subjekt i prosessen sin, og om senteret ønsket kontroll og underordning.

Dette ville altså daglig leder ikke svare på.

Men det som står med svart skrift, kom på trykk.

3 kommentarer:

  1. Hei Sigrun.
    Har du en link til det intervjuet?
    Hadde vært fint å få lest det.

    SvarSlett
  2. Oda: Nei, det er ikke på nettet.
    Poenget her var bare hvordan journalisten håndterte situasjonen der vedkommende ikke ville si noe.

    SvarSlett
  3. Ok :-) Jeg ble bare nysgjerrig på det intervjuet.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post