22.1.10

Full åpenhet

Flere kvinner og menn er rause med å by på seg selv. Noen gjør det i intervjuer, andre i sosiale medier, som blogger, Facebook og Twitter. Der byr de på forholdet til partneren sin, skam, dårlig oppvekst, skilsmisser, barn, graviditet, diagnoser og kropp. Det overraskende er at mange av dem selv har vært voldtatt som barn eller ungdom eller er blitt krenket på andre måter.

-- Man kan bli totalt utleverende fordi grenser er noe man ikke vet så mye om. Og da kan man komme i skade for å invitere folket inn i sitt soverom og baderom. Det mener jeg er et sterkt tegn på at noe er gått i stykker, sier Anna Luise Kirkengen.

Samtidig er det en tendens i tiden til at kjente mennesker forteller om personlige ting for å fjerne tabuer. Det mener Kirkengen i og for seg er positivt fordi det handler om å tilkjennegi at man ikke vil bidra til å opprettholde fortielser, tabuer eller stigmatisering.

-- Å stå frem med overgrepshistorien er én ting, men hva med de andre private historiene? Det finnes for eksempel endel bloggere som slipper leserne tett innpå livet. Hvor skal man sette grensen?

Artikkel i A-magasinet.

OPPDATERING: Les dette: Er det grenseløst å fortelle at man har blitt utsatt for en kriminell handling?

Se også: Offentlighet og klasse

6 kommentarer:

  1. Dette er en interessant debatt. Hvor går grensen? Jeg vet ikke. Men jeg syns ikke heller man skal legge et for stramt lokk over dette med å dele, jeg tror at "malen" for hva som er normalt blir smalere og smalere. Syns ikke man skal være for redd for å fortelle om noe som er viktig for en så lenge man kan "ta i mot" responsen det muligens vekker. Er man på et sårbar stadium er det klart det kan være ødeleggende.

    SvarSlett
  2. Anonym23.1.10

    Tenkte på deg Sigrun, da jeg leste den artikkelen.
    Har mange ganger beundret ditt mot til å stå frem åpent om dine barndomstraumer m.m. Forstår artikkelen slik at åpenhet om overgrepsepisoder tvert imot avsløre at vedkommendes personlige grenser er blitt overtrådt, som f.eks. i form av voldtekt. Første gang jeg hører en slik konklusjon! Men virker logisk. Trodde det å stå frem og være åpen om private ting slik du har gjort Sigrun at det er positivt. Etter å ha lest artikkelen virker det nesten som om åpenhet er negativt, og avslører en gjeng offere etter misbruk.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer.

    Yoshimi: Jeg har opplevd et par ganger å få spørsmål/kommentar fra blogglesere som jeg synes var langt over grensen. En spurte hvilken psykiatrisk diagnose jeg har fått. Den andre kom med en negativ karakteristikk av meg som person ut fra blogginnlegg vedkommende hadde lest.

    Om de to kommentarene hadde å gjøre med fenomenet psykolog Arne Blindheim beskriver i A-magasinets artikkel, vet jeg ikke. Han sier: "Det er en risiko at hvis man setter få grenser i forhold til hva man deler med andre, så signaliserer man på et vis at andre kan gjøre, si eller spørre om det de vil. Resultatet kan bli mangel på respekt fra andre".

    Anonym: Det er vel ikke enten-eller. Det kommer fram i artikkelen, blant andre fra Kirkengen, at åpenhet også kan være positivt. Spørsmålet er vel hvor grensen går.

    Egentlig ser jeg ikke på mye av det jeg skriver om som privat, fordi jeg anser vold og overgrep som et samfunnsproblem, ikke et privat problem. Derfor mener jeg emnet hører det offentlige rom til.

    SvarSlett
  4. Anonym23.1.10

    Vet ikke helt om jeg liker den artikkelen. Det er noe ved den som på sett og vis stiller seg negativ til de som åpner seg for andre. I media.

    SvarSlett
  5. Anonym: Det ironiske er jo at A-magasinet selv tildels lever på andres privatliv...

    SvarSlett
  6. Se linken jeg har lagt til nederst i innlegget, som er til en god bloggpost Beate har skrevet om A-magasinets artikkel.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post