29.1.10

- Bryter fortielsens sirkel

Uansett graden av biografisk korrekthet, er Knausgård med Min kamp mer ansvarlig og modig enn de fleste av oss, og bryter fortielsens sirkel. Det dreier seg om å snakke om realitetene, ikke bare om det Karl Ove har gjort, men – det viktigste, og forutsetningen for nettopp å kunne dette – det faren gjorde mot ham da han var liten.

Har du lest Karl Ove Knausgårds Min kamp? Ph.d. i kunsthistorie Jørgen Lund har et innlegg i dagens Morgenbladet som kan vekke interesse hos noen blogglesere.

2 kommentarer:

  1. Per Son31.1.10

    Veldig veldig bra innlegg av Jørgen Lund!

    Det er få som ser barndomsperspektivet (selv om det ligger rett foran nesen vår) og det 4. bud (grunnen til vår blindhet).

    SvarSlett
  2. Arisan1.2.10

    Takk for lenke. Har lest så mange omtaler og analyser over Knausgaards prosjekt at det har ført til handlingslammelse ift om jeg skal eller ikke skal lese bøkene. Må vel innrømme også at eks antall sider ikke har trigget en syk og konsentrasjonsforvirret hjerne. Men nå er jeg faktisk klar for å lese den, Jørgen Lund ga meg puffet.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post