3.12.09

Religion og psykologi

Religion er en viktig del av livet for majoriteten av Norges befolkning. Likevel synes ikke psykologutdanningen å vektlegge religion eller religiøs tro i særlig grad. Ett av de emnene psykologistudentene kanskje trenger kunnskap om, er ulike religiøse tradisjoner, kunne man lese i septemberutgaven av Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

I novembernummeret hadde psykologspesialist Heine Hagenberg et debattinnlegg om erfaringer som terapeut med å ta opp religiøse temaer i terapi.

Dette er et tema som opptar meg, og i denne månedens utgave har jeg, som tidligere psykologklient, et debattinnlegg om mine tanker om dette.

Julenummeret er forøvrig et temanummer om menneskerettigheter.

6 kommentarer:

  1. Gåte:
    Hva er likheten mellom religionen og psykologien?
    Svar: Begge sier de vil lege/frelse sjelen,men ingen av dem tror noe på den.

    Hvis det var sjelen de hadde brydd seg om,hadde de forstått at målet er å skape indre frihet. Bare mennesker som har indre frihet,kan gjøre de erfaringene som en trygg og ekte selvbevissthet må bygge på. Resten går av seg selv. Livskreftene forløses og setter i gang gjenoppbyggingen.

    Psykologien stikker hodet i sanden ved å beskjeftige seg med virkninger i stedet for med årsaker. I utgangspunktet er dette helt absurd,men det ligger en fordekt,logisk tanke bak. Psykologien bygger på det totalitære menneskesynet,og en tom leirklump kan ikke påføres virkelige skader.Oppgaven blir derfor å påpeke avvik fra den formen som de velger å kalle sunnheten, slik at "pasientene" kan bruke sin fullkomne vilje til helt å gå i ett med det riktige mønsteret.

    Biblene har noen fine utsagn om frihet."Til frihet har Kristus frigjort dere". "Alt er lov,men ikke alt gagner" osv.
    Men maktmenneskene har forlengst okkupert læren og gjort den til en effektiv undertrykker. "Frihet" har begynt å bety frihet til å gjøre seg selv til slave. Belønningen for slaveriet ligger i det hinsidige. Det heter derfor ikke at du skal være deg selv,men at du skal oppgi deg selv.Du skal ikke være naturlig,men bekjempe den onde naturen,den gamle Adam osv.

    SvarSlett
  2. Jorunn: Jeg vet nå hva du mener, siden du har skrevet om dette i kommentarer til mange innlegg i bloggen min.

    Har du hørt Sturla Stålsett? Er han et religionens "maktmenneske", som mener man skal oppgi seg selv?

    SvarSlett
  3. Sigrun Nei,Stålsett er virkelig en person jeg respekterer. De samme holdningene inntar f.eks. Kirkens Bymisjon som jeg kjenner til siden jeg jobber litt der som frivillig.Men jeg tror ikke jeg risikerer å "slå ut barnet med badevannet", for mennesker med slike holdninger føler seg ikke truffet av innvendingene mine.

    SvarSlett
  4. Jorunn: Ja, Sturla S. er jo sjefen for Bymisjonen.

    SvarSlett
  5. Anonym4.12.09

    Som "offer" for religiøs/psykologisk/politisk/social chikane (jeg kalder det "statsgaranteret" mobbing) - VED JEG; at det handler om at tænke selv.

    Min første opgave er at stoppe min offerrolle. Det får jeg hjælp til på jeres blogge, tak for det..

    Jeg kæmper for at overleve - fordi min bror tog sit liv. Jeg vil kæmpe for ham og mig selv.

    God dag til dere... fra det danske.

    Shreya

    SvarSlett
  6. Shreya Det er som du sier,det gjelder å tenke selv.Det var slik jeg slapp ut av den nevrotiske tilpasningsformen. Jeg begynte å stille spørsmål ved de ord og uttrykk vi bruker, og oppdaget at hvis vi tar ei stor slegge og knuser alle de vakre ordene, så viser det seg at alle sammen har akkurat det samme innholdet. De betyr: DU SKAL VISE MER LYDIGHET.

    Hvem er det som vil ha mer lydighet? Det er selvsagt dem som vil utnytte andre som manipulerbare gjenstander,ikke dem som søker deres egenverdi som personer. De ønsker tvert imot å gi dem frihet slik at det de er i seg selv kan forløses.

    Vi skremmes med at det å se nøyere på de ordene vi bruker vil føre til desillusjonering. De har så rett,så rett.Dessillusjonering er det ordet sier,fjerning av illusjoner. Hvem er det som har bruk for illusjonene? Det er selvsagt dem som vil bruke dem til å narre andre til å tro at det vil lønne seg for dem selv å innordne seg etter deres interesser.

    Uten illusjonene settes vi i frihet. I frihet kan mennesker gjøre ekte erfaringer med sitt eget,indre liv og med livet rundt dem---med de virkelige livsverdiene. Det å erstatte illusjonsverdiene med livsverdiene er et godt bytte.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post