23.12.09

Norge er et lite land

- Hallo, det er Sigrun.
- Hei Sigrun, det er Kim.
- Å hei, Kim. Så hyggelig at du ringer.
- Står til med deg?
- Samme som før. Dere, da?
- Bra. Mye å gjøre. Jeg har mange utfordrende klienter. Men jeg ringer egentlig for å spørre deg om noe. Ble nysgjerrig.
- Fyr løs.
- Har du gått hos Hans Hansen? Psykologen, altså.
- Ja, hvordan det? Jobber du sammen med ham?
- Nei, men jeg hørte et foredrag av ham på onsdag. Si meg, har du hatt kontakt med ham nå i det siste?
- Ja, for et par måneder siden. Hvordan det?
- Jeg tror han snakket om deg. Jeg tenkte i alle fall: Dette da være Sigrun.
- Hva sa han?
- Han fortalte at du hadde ringt ham. Det gjaldt noe han hadde skrevet. Så hadde dere hatt litt kontakt, og han forsto at han hadde krenket deg veldig.
- Ja, det jeg leste av ham var så bra. Derfor kontaktet jeg ham og lurte på hvorfor han ikke kunne etterleve dette i terapirommet. Det endte med at han kom med en dyptfølt unnskyldning. Men hvordan kunne du vite at det var meg?
- Vi kjenner jo hverandre godt. Hvor lenge? Ti år? Hansen trakk fram forfattere jeg visste du hadde lest og nevnte din interesse for religionen. Han fortalte at du skrev i aviser og sånn. Jeg var nesten hundre prosent sikker på at det var deg.
- Da håper jeg han ikke sa noe negativt, siden du gjenkjente meg. Sa han noe om hvilken diagnose han ga meg?
- Ja. Det var det som var poenget med foredraget hans. Det handlet om diagnostikk.
- Så nå vet du altså hvilken diagnose jeg fikk?
- Ja.

10 kommentarer:

  1. Denne psykologen høres ut til å ha gitt opplysninger som er egnet til å identifisere deg, i en sammenheng der han gir ut fortrolige pasientopplysninger.

    Etter mitt skjønn et klart brudd på taushetsplikten.

    http://lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html

    Helsepersonellovens § 21 sier: Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

    og her, fra departementet:

    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/otprp/19992000/otprp-nr-5-1999-2000-/3/2.html?id=311055

    SvarSlett
  2. Maria: Han svarte meg: "Jeg mener at jeg i situasjonen gjorde dette på en mer enn tilstrekkelig anonymisert måte (slik at ingen skulle kunne gjenkjenne hvem det dreide seg om), men blir urolig av det du forteller meg. Hvis noen har kunnet gjette din identitet, har jeg altså ikke vært forsiktig nok, og må beklage det."

    SvarSlett
  3. Og at brudd på taushetsplikten, eller ethvert annet brudd på pasientrettighetene, skal ha mer alvorlige konsekvenser for psykologen enn en halvhjertet beklagelse, er naturligvis fortsatt fullkomment utenkelig.

    SvarSlett
  4. Ja, dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten. Det må du gå videre med.

    SvarSlett
  5. Line: Jeg kommer ikke til å gå videre med dette. Jeg har opplevd taushetspliktsbrudd veldig mange ganger, og gjør noe bare med de verste sakene. Dette er dessuten en psykolog jeg har stor sans for, for han møtte meg på en veldig god måte da jeg kontaktet ham og fortalte ham at han hadde krenket meg da jeg var hos ham. Jeg ønsker å beholde det gode inntrykket av ham.

    SvarSlett
  6. Hvis han sa at du skrev i avisen syns jeg han var veldig uforsiktig, det er ikke mange som skriver om personlige opplevelser, og spesifikt om diagnoser, så da blir det litt tilfeldig hvor godt folk følger debatten. At han samtidig som han forteller om at han forstår at han krenket deg, krenker han på nytt ved å utlevere deg, det viser bare hvor vanskelig det er for de med makt å forstå avmakt og sårbarhet ( ikke krenkbarhet..). Men det er tøft og ubehagelig å fortsette å konfrontere de som faktisk prøver å forstå og be om unnskyldning, så jeg forstår hvorfor du ikke vil ta det videre. Jeg er imponert over din evne til å gå i dialog med dem som har krenket deg, på det personlige planet har jeg kommet kortere der. Jeg kan konfontrere faglig, politisk, holdninger og dårlig behandling til grupper, men møter jeg mine egne ( tidliger) psykiatere vil jeg helst skygge banen og ihvertfall ikke snakke om noe personlig. Men nå har jeg møtt de fleste av dem, på div konferanser, og kjenner jeg blir sterkere og kan se dem i øya og ikke føle meg så liten, svak og uten talerett. Så på en måte har jeg tatt definisjonsmakten tilbake. Men det er kanskje det som er saken, du har tatt tilbake retten til å definere deg selv, og eier dine egne opplevelser uansett. Nå skal ikke jeg fortelle deg hva du føler, men jeg er imponert over din styrke Sigrun.

    SvarSlett
  7. Mette: Jeg husker ikke de eksakte ordene, om han sa f.eks. "aviser og sånn". Så ta det med en klype salt. Poenget er at Kim, som kjenner meg privat, omtrent skjønte at det var meg ut fra de detaljene som ble gitt. Jeg kunne selvsagt ha løyet og sagt at det ikke var meg, men jeg fikk meg ikke til det.

    Mette, når du skriver at jeg har tatt tilbake retten til å definere meg selv, og eier mine egne opplevelser, så kan jeg mye takke bloggingen for det, inklusive tilbakmeldingene fra dere lesere.

    Jeg er imponert over DEG, Mette, som møter dem i settinger du gjør. Jeg tenker at det må være vanskeligere. For da handler det jo om psykiatrien, deres banehalvdel, og ikke om dine behov.

    SvarSlett
  8. Utrolig...
    Synes du er sterk og modig som takler dette.

    SvarSlett
  9. Anonym9.7.10

    Sigrun: jeg er en etterdilter som leste ditt innlegg: Norge er et lite land II. Og lurer på når jeg leser ovennevnte historie: Hadde psykologen gitt DET en diagnose? Eller diagnostiserte han deg bare overfor sitt publikum, uten at du hadde fått diagnose av ham?

    SvarSlett
  10. Diagnosen var i journalen.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post