15.12.09

Hevnen

Jeg var forbannet, og ringte psykolog Tale Strømmen, som jeg fant på gule sider.

- Hallo, det er psykolog Tale Strømmen.
- Ja hallo, jeg lurte på om du har noe ledig kapasitet?
- Ja, men ikke før om tre måneder. Kan du kort si hva du ønsker hjelp med?
- Jeg sliter med flere ting, men først ønsker jeg å få en mann ut av systemet.
- Kjærlighetssorg?
- Nei, kall det sinne. Jeg hater lystløgnere. Jeg er så forbannet at jeg ikke vet hva jeg gjør.

Tre måneder senere.

- Han løy for deg?
- Om han gjorde! Han lot som om han ikke var fornøyd i ekteskapet og ikke helt visste hva han skulle gjøre. Han hadde ofte ikke tid til å ringe meg. Men en uke da jeg skulle jobbe mandag, onsdag og fredag, og det senere ble endringer i planen, ringte han hjem til meg på onsdag og sa det var så synd at han ikke traff meg. Han hadde trodd jeg hadde fri den dagen, sa han, men kanskje han husket feil? Jeg hadde jo i virkeligheten fri, men lot være å ta telefonen da jeg så nummeret hans, fordi jeg var spent på hva han ville legge igjen på svareren. Han sa han hadde tid til overs denne dagen, og ville så gjerne ha truffet meg for en lunsj. Da jeg så straks etter ringte ham, tok han ikke telefonen. Vi skulle også reise bort sammen, til hytta hans nede på Sørlandet, og så ringte han dagen før og bare avlyste.
- Så han var gift?
- Ja, han har kone og to voksne sønner.
- Hadde du dårlig samvittighet overfor henne?
- Nei, hun angikk meg ikke. Hvordan han stelte seg, var hans greie, ikke min.
- Ja, det var nok han som burde tenkt seg om der.
- Det tror jeg Frode Thuen ville sagt også.
- Hva behager?
- Han er jo psykolog, akkurat som deg. Og han moraliserer ikke overfor folk som har sex med en de ikke er gift med, sånn som jeg hadde. Men det er klart jeg var et naivt fjols. Nei! Jeg var sårbar, og møtte en som lot som om han likte meg, men bare utnyttet meg. Jeg hater Tore.
- Han het Tore? Hva jobbet han med?
- Han har eget firma. Innen elektronikk. Men hva har det med saken å gjøre?
- Som terapeut prøver jeg alltid å danne meg et bilde av situasjoner og relasjoner. Men si meg, møttes dere hjemme hos deg?
- Nei, jeg var på vei ut av et skrantende samboerskap, så vi møttes på hotell.
- Hvilket hotell?
- Det angår vel ikke saken? Det var et kjedehotell som firmaet hans bruker. Ja, firmaet betalte for moroa hans. Vil du vite hva vi drakk på hotellrommet også? Og hvordan han var i senga? For å finne ut hva jeg søkte, mener jeg.
- Je...
- Du, hva er poenget med å lyve for andre?
- Det er ulike grunner til at folk lyver. Men du løy vel også, for samboeren din?
- Jeg lot være å si ting, ja. Men siden det var full krise før jeg traff denne Tore Strømmen, så hadde jeg ikke så veldig dårlig samvittighet.
- Het han virkelig ....
- Ja, det er vel et vanlig etternavn, det, selv om det er det samme som ditt. Men hva er det? Si meg: Er du syk?

Alle historier på denne bloggen er sanne, selv om mange av dem er omskrevet, for å skjerme involverte personer. Ovenstående fortelling forble imidlertid en fantasi. Jeg ringte og avbestilte timen hos psykolog Tale Strømmen to uker etter at jeg hadde bestilt den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post