8.12.09

Han visste ikke

Adressa skriver om en kvinne som tok sitt eget liv etter å ha blitt seksuelt utnyttet over lang tid av to mannlige ansatte i psykiatrien.

I kvinnens medisinske journal står det at hun er seksuelt misbrukt av en psykiater i Sør-Trøndelag, to helsearbeidere på Nordmøre, voldtatt av en sjåfør i en pirattaxi i Trondheim, misbrukt av lærer og rådmann i en kommune i Nordland, utsatt for overgrep fra far og farlige trusler fra mor.

Den ene av mennene sier at han ikke visste om alle disse tingene i kvinnens liv.

Kan noen vennligst opplyse alle ansatte i psykiatrien om at veldig mange pasienter der har en overgrepsbakgrunn?

5 kommentarer:

  1. Anonym8.12.09

    De ville nok alligevel ikke tillægge det nogen betydning. For kvinden havde nok en diagnose. :(

    Når diagnosen går ind sammen med medicinen - så går forstanden og empatien ud...

    PTSD bliver ofte overset til fordel for "nye" diagnoser - når det passer i behandlernes kram.

    De kan bedre forholde sig til personlighedsforstyrrelser end til reelle problemer skabt af overgreb fra omverdenen.

    Måske er det en måde for behandlerne at bevare troen på mennesket ? (Så de ikke bliver "traumatiseret" af andres lidelse.)

    ...At de ikke kan forholde sig til at al den lidelse - de ser - der er skabt af overgreb, både fysisk og psykisk.

    Shreya

    SvarSlett
  2. Shreya: Ja, dette er et problem. Senest i dag hørte jeg om en kvinne som ikke blir trodd når hun forteller om overgrep, fordi hun er "gal".

    Men i tilfellet som Adressa beskriver, stilles det ikke spørsmål ved hennes troverdighet.

    SvarSlett
  3. Skremmende at det er mange som ikke blir trodd fordi man er "gal". Er nok mange som lider under det å ikke bli trodd....

    Ei i familien min, var innlagt på et psykiatrisk sykehus for en del år siden. Vi som pårørende ble med familiemedlemmet og en pleier ut for å gå litt på sykehusområdet. Etter turen reiste vi pårørende hjem og familiemedlemmet og pleieren gikk inn på avdelingen. Senere samme kveld ble jeg nødt til å ringe familiemedlemmet på sykehuset for å informere om et par ting i forbindelse med hjemmet hennes. Jeg fikk klar beskjed fra en annen ansatt om at familiemedlemmet ikke kunne snakke nå, fordi hun ikke hadde oppført seg pent ute på turen tidligere i dag...????? Hæh, sa jeg da, vi var jo med på tur og det skjedde da ikke noe overilt da...

    Noen dager senere får jeg familiemedlemmet mitt på tomanshånd og jeg var nødt til å spørre henne om hva som hadde skjedd og da kom det frem at pleieren hadde fortalt de andre ansatte på avdelingen at familiemedlemmet mitt hadde skreket og kastet vilt rundt seg ute på den turen??????

    Hvem blir trodd? Ikke den gale og ikke oss som pårørende.... Jeg sjekket for sikkerhets skyld at det ikke hadde vært flere turer ut den dagen og det hadde det ikke.

    Er man såkalt gal så man for all del ikke si ifra om det er noe galt eller ting som ikke stemmer.....

    Psykiatrien må nok begynne å tro litt mer og ikke ta ting for gitt og vite mer enn selv f eks overgrepsofferet som sitter med traumer og lidelser...

    SvarSlett
  4. Jamen, nu "fungerer" al psykiatrisk "behandling" jo efter princippet, at traumer bedst kureres ved at retraumatisere godt og grundigt. Og så kan man vel lige så godt lade hele viften af overgreb komme til anvendelse.

    SvarSlett
  5. OMG! er alt jeg har å si til det! Blir sint på psykiatrien!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post