4.12.09

En omstridt, vennlig mann

Da jeg leser at Arild Knutsen er nominert til Årets Oslo-borger 2009, kontakter jeg Arild og spør om jeg kan få lage et intervju med ham til bloggen.

A: Fint å høre fra deg. Det er lenge siden vi har møttes i byen og spist lunsj nå.
S: Det er det. Men nå lurer jeg på om jeg kunne få lage et intervju med deg til bloggen min?
A: Det kunne du godt, men jeg har ikke tid. Jeg skal forberede til et møte på Stortinget...
S: Å. Skjønner.
A: Jeg skulle så gjerne...
S: Greit det ... Men jeg har både nettet, mailene og samtalene våre. Du slipper ikke unna likevel. Jeg lager en fiktiv samtale med deg! En fiktiv lunsj på restauranten i Oslo sentrum hvor vi har pleid å møtes. Altså, når begynte du å ruse deg, Arild Knutsen? Kelner!
A: Det tok av i 14-årsalderen. Da holdt jeg på å bli drapsmann. Den dagen sto jeg opp som en vanlig 14-åring på barnerommet og la meg som mulig drapsmann på en glattcelle.
S: Hva hendte?
A: Jeg ville beskytte en venninne som hadde meldt fra om et biltyveri. Derfor stakk jeg hun andre. Jeg trodde kniven bare gikk gjennom jakken, men den gikk åtte cm inn i kroppen hennes. I to dager svevde hun mellom liv og død. For tre år siden tok hun kontakt med meg, og vi fikk skværet opp.
S: Hun tilga deg?
A: Nei, ikke med ord. Men med sin måte å være på, ja.

TV-klipp NRK: Arild møter igjen henne han knivstakk

S: Sterkt. Men du, du ruset deg altså i mange, mange år. Først gjennom sniffing. Senere brukte du heroin. Du har institusjonsopphold bak deg. En gang ble du kastet ut, fordi du forelsket deg i ei jente som også var klient på institusjonen. En annen gang rømte du. Og du sprakk. Dette er ikke uvanlig? At man trenger flere sjanser?
A: På ingen måte.
S: Men så da, da du kom "ut i samfunnet". Hvordan var det?
A: Uten skolegang. I en kommunal leilighet. Du kan tenke deg.
S: Yes, I can.
A: Jeg ville ikke lenger rane eldre damer, gjøre brekk og tigge for å få penger til neste dose. Men så ble det mye rus likevel. Piller, amfetamin, hasj og alkohol. Men så fikk jeg meg via bekjentskaper en midlertidig jobb på Human-Etisk Forbunds hovedkontor. Og jeg tok min siste pille to år etter at jeg begynte å jobbe i Human-Etisk Forbund.
S: Ikke bare Jesus som kurerer rus, altså.
A: Nei, det er det ikke.
S: Og siden da har du blant annet ledet samtalegrupper for tidligere rusavhengige og vært delaktig da gatemagasinet =Oslo startet opp i 2005.
A: Ja, vanlige jobber får jeg jo ikke. Folk med utdannelse går alltid foran, og jeg har det hullet i CV-en og er tidligere narkoman. Men jeg har faktisk opplevd at folk som har fått stillinger i kommunen foran meg, etterpå henvender seg til meg for å få råd om hvordan de bør drive rusomsorg. Og det må jo sies å være et paradoks.
S: Der ser du.
A: Å gi folk selvrespekt og en opplevelse av egenverd er helt avgjørende for å hjelpe dem ut av rusavhengighet.
S: Klart det.
A: Da et flertall av de rusavhengige sliter med en tung bagasje, veldig ofte seksuelle overgrep, så er jeg blitt engasjert av å høre på deg, siden du er så opptatt av dette. Noen ganger når jeg skal holde foredrag, så klipper og limer jeg fra ting du har skrevet.
S: Fy deg! Kelner, et glass hvitvin, takk!
A: Jeg slutter meg til alt du sier og bøyer meg i støvet for din innsikt, kunnskap og engasjement.
S: Da får det vel være greit, da.
A: Det kan være en vesensforskjell for de rusavhengige om de ser på rusavhengigheten og livet de har levd som resultat av noe de er blitt utsatt for eller har opplevd, framfor som resultat av likegyldighet til seg selv og de rundt seg - en uansvarlighet, som jo narkomani ofte ses som.
S: Jeg er ikke langsint. Så jeg skal fortelle deg at det var du som fikk meg til å slutte å snakke om narkomane - og begynne å si rusavhengige.
A: Så flott! Språk er viktig! Det kan skape forståelse eller det kan skape avstand.
S: Narkotikapolitikken, Arild!
A: Jeg er altså leder i Foreningen for human narkotikapolitikk. Jeg ønsker å legalisere alle rusmidler. Deretter skal salget reguleres strengt. Hasj kunne ha vært solgt over disk på spesielle utsalgssteder, mens tyngre stoffer som heroin og amfetamin kunne vært tilgjengelig via resept. Erfaringer fra andre land viser at vi kan bli kvitt inntil 70 prosent av kriminalitet og prostitusjon ved å tilby heroin på resept. Vi må ha aldersgrense, og altså faste salgssteder og ikke i dagligvarebutikkene.
S: Politikere flest har ikke sans for dette. Du provoserer. Men det skal være litt orden på tingene også i ditt drømmesamfunn, altså?
A: Selvfølgelig. Men ikke et autoritært samfunn.
S: Det tror jeg deg på. Du er et av de minst autoritære og vennligste mennesker jeg kjenner. Jeg takker for intervjuet. Og ønsker lykke til i kåringen.

Stem på Årets Oslo-borger ved å sende en mail med kandidatens navn til osloborger@aftenposten.no.

Kilder:
Samtaler og mailing med Arild Knutsen
Wikipedia
Fri tanke
ABC Nyheter
Rus & Avhengighet
Asker og Bærums budstikke

4 kommentarer:

  1. Apropos overgreb og rusafhængighed: prøv engang at læse det her. Snak om socialdarwinisme!

    SvarSlett
  2. Anonym5.12.09

    RusGIFT, ikke RUS. Rus er noe positivt, i motsetning til rusgigft. Og rusgiftavhengighet er enda verre.

    SvarSlett
  3. Haha :) Fint intervju, Sigrun! Takk. Neste gang må jeg åpenbart ta meg tid likevel :)

    Arild

    SvarSlett
  4. Arild: Åpenbart? Hørtes ikke helt bra ut...
    Send en mail om jeg skal korrigere, tilføye eller fjerne noe. Det ble vel ikke så mye om Oslo her...

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post