14.12.09

Dødsstraff og psykiatri

For å bli idømt dødsstraff må man også i Japan være tilregnelig, dvs. ingen alvorlig psykisk lidelse. Det spesielle problemet i Japan er at innsatte som venter på dødsstraffen soner under svært vanskelige forhold. Når en slik fange utvikler en psykose eller annen alvorlig psykisk lidelse som følge av vanskelige soningsforhold, vil en behandlende psykiater komme opp i et etisk dilemma. Den innsatte lider og har bruk for behandling. Dersom han får behandling og den alvorlige psykiske lidelsen forsvinner, kan fangen henrettes. Les mer hos Norsk psykiatrisk forening.

5 kommentarer:

  1. Det her forstår jeg ikke. Det burde da være en selvfølge, at dødsstraffen ophæves. De såkaldte "alvorlige psykiske lidelser" er da pr. (psykiatriens/establishmentets) definition kroniske, og forsvinder således ikke bare, symptombehandling, eller ej.

    SvarSlett
  2. Det høres jo litt merkelig ut at det ikke er om fangen er tilregnelig i gjerningsøyeblikket, men om fangen er tilregnelig når han blir henrettet, som gjelder...

    SvarSlett
  3. Spør du meg, indikerer dette nok et problem med dødsstraff som sådan. Dilemmaene står i kø.

    SvarSlett
  4. Hei, Jeg synes bloggen din var veldig bra.. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ville ha dødssttraff.. Følge hverandre med bloglovin? Jeg skriver også en psykiatriblogg, og er forfatter..

    SvarSlett
  5. Hei, Hannah! Jeg legger deg til på samlesiden over bloggere som skriver om psykisk helse (du finner link til den blant annet i brukerprofilen min).

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post