25.12.09

Bare tillatt å være religiøs på julaften?


Foto: Røros kirke. Fra Kirkenorge.no

I julen er det legitimt å vise tro og religiøsitet, sier en prest til Fædrelandsvennen:

Det er mye religiøsitet og tro blant folk, og på julaften blir det legitimt å ta dette frem. Det er mye vanskeligere å gjøre det ellers i året.

Det samme har en annen prest påstått i årevis, i det ene avisinnlegget etter det andre:

Ola og Kari må alltid ha en grunn for å gå i kirken. I julen har de så godt som ca. 1,5 millioner andre nordmenn en god grunn. For desember gir oss lov til å være religiøse.

Desember rører ved noe av det dypeste i oss. Vi får kontakt med det religiøse som resten av året ligger gjemt bak låste dører hos oss.


En merkelig påstand fra en prest, dette siste. Men altså:

Er det dokumentert at
- nordmenn må ha en grunn for å gå i kirken?
- denne grunnen bare er til stede på julaften?
- man blir sett rart på om man ellers i året går til høymesse?

Nå har ikke jeg lest all verdens religionssosiologi, men om den kan bevise at disse prestene har rett, hvorfor viser de ikke da selv til slik forskning?

Inntil noen kommer med dokumentasjon, velger jeg å tro at dette er prester som bedriver ren ønsketenkning. Jeg tror det er tradisjon, og ikke religiøse grunner, som gjør at mange går i kirken julaften. Min erfaring er nemlig at det, bokstavelig talt, er lite rom for religiøse opplevelser å sitte i kirken som sild i tønne.

(Og til syvende og sist: It's all about sex)

2 kommentarer:

  1. Det er nok mye tradisjon, men jeg tror det er like mye et spørsmål om religiøs tro. Jeg føler meg alltid like fremmed i kirka uansett siden jeg ikke har en gudstro, og kunne aldri tenkt meg å gått i kirka i jula når jeg ikke går ellers. Derfor tror jeg at det viser at folk har en gudstro når de går til kirka uten "invitasjon", selv om de gjør det av tradisjon. (Så der, et like uvitenskapelig bevis fra min side som fra prestene du refererte :-)).

    SvarSlett
  2. Hilde-Gunn: Du har kanskje rett i det, at det er et både-og. De fleste nordmenn går jo ikke i kirken, selv på julaften. Og ateister antar jeg definitivt ikke gjør det.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post