4.11.09

Utilregnelig universitet

Jeg ble nesten målløs da jeg leste dette:

Gjennom en enkel telefonsamtale med Universitetet i Oslos studieavdeling, kan du bli kategorisert som psykisk ustabil.

Det er saksbehandlere ved UiO, altså ikke helsepersonell engang, som skal vurdere vilt fremmede mennesker på telefonen. Mennesker som kanskje har traumer (jeg gråter ganske ofte i telefonen, men jeg bruker aldri vold), kjærlighetssorg, opplevd dødsfall, fått alvorlig sykdom.

UiO var ikke tilregnelig i gjerningsøyeblikket da de bestemte dette.

Oppdatering 11.11.: Mental Helses leder har innlegg

4 kommentarer:

  1. Anita4.11.09

    Det er jo helt søkt.... Man skal jammen settes i bås ja. Nok en gang får en på seg at sliter en psykisk, så skal det være noe negativt og helst ikke håp...
    "Skjemaet vil nå dras inn og vurderes på nytt." Det er da ikke noe å vurdere en gang - DET BØR JAMMEN FJERNES!!!!

    SvarSlett
  2. Mille4.11.09

    At det går an!

    SvarSlett
  3. Av en eller annen grunn føler jeg bare en overveldende likegydlighet til dumhet. Intet overrasker meg mer. Jeg klarer ikke engang hisse meg opp over at UiO er så til de grader ufaglige i sin fremgangsmåte at ... nei.

    SvarSlett
  4. En enda større skandale er det at ikke noen av de intellektuelle miljøene ved Universitetet i Oslo stiller en rekke kritiske spørsmål omkring de faglige teoriene til psykiatriens fagfolk... Hvordan er det mulig at den intellektuelle eliten i dette landet, og i alle andre land, ikke ennå har gjennomskuet psykiatriens faglige luftslott...? Psykiatriens fagfolk har ikke forstått mer av menneskets tanke- og følelsesliv, enn det folk flest har gjort - de har forstått like lite... Hvordan er det mulig at et universitet kan tillate seg å ha institutter som det psykologiske og det psykiatriske, som har så lite innsikt i det de bedriver?

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post