20.11.09

Om ECT-behandling

Det har etter hvert kommet fram at ECT-behandling (elektrosjokk) kan gi varige hukommelsesproblemer hos noen pasienter, men kunnskapen og informasjonen om dette er ikke god nok ennå.

Svensk TV viste et program om dette denne uka. Marian har skrevet om programmet.

Överläkaren och psykiatern Håkan Odeberg står bakom en broschyr som under flera år använts för att informera om ECT. Informationsbroschyren finns i två versioner - en för de läkare och annan personal som ska sköta behandlingarna och en för patienterna. I den version som läkarna fått läsa framgår det tydligt att forskningen visar att det finns risk för bestående minnesskador efter ECT-behandling. Men i den broschyr patienterna fått läsa inför behandling ger Odeberg en helt annan bild - i den slås tvärtom fast att "i forskning har man inte kunnat visa kvarstående minnesstörning".
Läkarna fick veta om riskerna med ECT - men inte patienterna

Det är inte rättvist mot patienten att inte få veta vilka möjliga biverkningar som finns, säger ECT-förespråkaren Harold Sackeim.
I USA växer kritiken mot ECT-behandlingarna

Psykiatrikern Johan Stiernstedt berättade om flera patienter han mött på som fått ECT och som sedan, alla, hade stora problem med minnet. Det var en minnesförlust som inte påminde om den han normalt brukade observera i samband med depressioner. De här problemen liknade traumaskador. När Johan Stiernstedt försökte ta reda på om detta var vanligt, upptäckte han att det inte fanns någon sådan samlad uppföljning av ECT. När han ville rapportera de misstänkta biverkningarna, fick han veta att det inte fanns något biverkningsregister.Så gjorde vi reportaget om ECT

Kunnskapssenteret og Helsedrektoratet framstiller det på sine sider som om det ikke fins langsiktige bivirkninger av ECT.

I andre og siste delen av det svenske programmet deltar norske Mette Ellingsdalen. Les om henne her.

Se også: Manglende informasjon til pasientene om kunnskapsgrunnlaget

3 kommentarer:

  1. Anonym21.11.09

    Jepp. Mye av korttidshukommelsen min ble svidd av da jeg fikk ECT. Det er ti år siden og jeg sliter fortsatt med det. Jeg ble ikke trodd av legene da jeg klagde over dette og nå er det for sent å ta saken videre med pasientombudet...

    SvarSlett
  2. Kjære deg, dette er fryktelig. Hukommelsen er ingen bagatell.
    Vet forresten at noen få har fått pasientskadeerstatning for hukommelsestap, så problemet må jo til en viss grad være erkjent.

    SvarSlett
  3. Anonym21.11.09

    Ja, heldigvis er det noen som har fått erstatning. Men det er vanskelig å bevise, og jeg ble fortalt at det var depresjonen i seg selv som ødela hukommelsen. Jeg vet at depresjoner kan gå utover hukommelsen, men jeg er helt sikker på at dette er pga ECT, for det var da det begynte. Det verste er at jeg glemmer hva jeg snakker om mens jeg snakker og ofte får jeg ikke til å fullføre setninger. De siste ordene forsvinner bare. Jeg høres sikkert ganske fjern ut når jeg snakker. Heldigvis har det bedret seg noe, for man kan vel trene opp igjen hukommelsen på en måte. Men jeg tviler på om den noen gang blir som det var.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post