28.11.09

Livsstilssykdommer?

I begrepet livsstilssykdom ligger det normative og moralske føringer om at personen må endre sin livsstil. Her om dagen støtte jeg igjen på påstanden om at psykiske lidelser er livsstilssykdommer. Denne gangen kjente jeg at jeg hadde fått nok, så jeg ringte nettavisa som hadde publisert artikkelen og lurte på hva de mente med at psykiske lidelser skyldes livsstil. Det kunne ikke journalisten svare meg på, så han gikk i stedet inn og endret formuleringen i artikkelen.

Flere journalister og helsepolitikere kaller psykiske lidelser livsstilssykdommer. I et intervju med daværende helseminister Bjarne Håkon Hanssen i Trønder-Avisa 6. juni kunne vi lese at såkalte livsstilssykdommer øker voldsomt, "bl.a. diabetes, rus, kols, overvekt, kreft og psykiske lidelser". Og i Fri Fagbevegelse 19. juni var den samme statsråden redd for at helsesystemet bryter sammen på grunn av veksten i helseutgiftene. "Livsstilssykdommer som kols, diabetes, fedme, demens, kreft, psykiske lidelser og rusavhengighet øker sterkt", sto det.

Helsepolitiker Jan Bøhler skrev i Aftenposten 26.10.07: "Vi ser at livsstilssykdommer som psykiske plager og lidelser, luftveissykdommer fra astma til KOLS, diabetes og nyresykdommer, kreftformer som lungekreft og prostata, sykelig overvekt og feilernæring og skader fra khat-, pille- og alkoholmisbruk er økende". I et intervju i Lokalavisen Groruddalen 17.04.08 kom det igjen: "Bøhler er urolig over livsstilssykdommer som kols, diabetes, psykiske plager og rusavhengighet". Foreligger det vedtak i Arbeiderpartiet på at psykiske plager er livsstilssykdommer?

Bør de ikke fortelle oss som sliter, hva det er ved livsstilen vår som har påført oss psykiske lidelser? Ta meg for eksempel: Jeg sliter psykisk etter mer enn ti år med traumer i barndommen påført av tillitspersoner, og er en av mange pasienter i helsevesenet som har en bakgrunn med interpersonlige traumer. Mener Hanssen og Bøhler at jeg håndterte det å leve med daglig trussel om overgrep på en klanderverdig måte som barn? Eller er det de posttraumatiske senvirkningene de ser på som en selvvalgt livsstil?

Jeg håper på et oppklarende svar.

Innlegget står på trykk i Psykisk helse nr 5/2009.

5 kommentarer:

  1. Det er så mange begreper man slenger fra seg i krokene.
    Som vi har snakket om før, kan slike udefinerte begreper oppfattet som "sannheter" om de bare gjentaes ofte nok.

    Livsstilsykdom? Hvilken livsstil har man ført for å få en psykisk lidelse? En klanderverdig?

    (Og nå fikk jeg også en påminnelse på at jeg ikke har mottatt "Psykisk Helse" etter at jeg flyttet...får etterlyse, kan det se ut som.)

    SvarSlett
  2. Det skumle med slike holdninger er også at det hindrer forståelse i hva psykiske lidelser er. Og hindrer gjerne folk i å søke hjelp også.

    Bra innlegg.

    SvarSlett
  3. Nok et eksempel på at våre kjære politikere kanskje ikke alltid har den helt stor innsikten i det de uttaler seg om. De kan da ikke for alvor mene at psykiske problemer skyldes for lite grønnsaker og for få turer i marka?

    Jeg vil tro at det er mange som sliter som følge av et stadig tøffere arbeidsliv og et samfunn der det er mindre plass til dem som ikke framstår som hundre prosent vellykkede. Men hva kan den enkelte av oss gjøre med det?

    Vi må kunne kreve at de politikerne som kommer med slike uttalelser redegjør for hvordan feilaktig livsstil fører til psykiske lidelser.

    SvarSlett
  4. Anonym29.11.09

    Slike holdninger fratar også enkeltmennesket det å ta ansvar for egen medvirkning i andres liv. Med det mener jeg at hver enkelt spesialist og hvert enkelte medmenneske kan lene seg på at "noe utenforstående" (livsstilen til den som rammes) er årsaken. Ikke samvirket og samspillet oss mennesker i mellom.

    Personlig tenker jeg at dette er en litt paternalistisk tankeretning. Ta ansvar for deg selv og la andre gjøre det samme. Kjør ditt eget løp så og si, uten å tenke konsekvens for andre i nærheten.
    I motsetning til den tradisjonelle kvinnelige væremåten der nærhet, det å lytte, det å se den enkelte og tilpasse seg er gode verdier.

    Vi har kanskje bedt om denne utviklingen selv, dyrket den frem, slik at vi kan dyrke vår egen frihet fra å ta ansvar for hverandre?

    ~anonym

    SvarSlett
  5. Jeg er av den oppfatning at man heller skal lete i samfunnet etter årsaken til psykiske lidelser. At politikere ønsker å skylde på individet er forståelig, men etter det jeg selv kan bedømme absolutt feil.

    Vi har idag et samfunn som ikke tar vare på mennesket. Punktum.

    Det er ihvertfall min mening, også av egen erfaring.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post