18.11.09

Flere diagnoser, ingen behandling

Alle pasienter som henvises til offentlig psykisk helsevern har rett til en vurdering innen tretti virkedager. Henvisningsmengden er tiltakende og imøtekommes hovedsakelig ved skjemabasert kartlegging av ytre symptomer etter matematiske mål. Det blir lite tid til en klinisk, åpen og lyttende samtale med oppmerksomhet rettet mot den enkelte pasient og plagens grunnlag. Svært mange ender opp med flere diagnoser uten rett til behandling.

Innlegg i Klassekampen av klinisk psykolog Tove Kjersti Kjølseth.

Dette er én grunn til at jeg aldri vil finne på å søke om terapi ved en psykiatrisk poliklinikk. Jeg har verken ønske om eller behov for flere diagnoser på "rullebladet".

Dette var jeg opptatt av også da jeg henvendte meg til traumeavdelingen ved Betania i Malvik. Det tilbudet ble presentert som å være på brukernes premisser. Jeg tok opp denne problemstillingen med både brukerorganisasjonen jeg da var medlem i, en terapeut og ledelsen ved Betania, fordi jeg var redd for å bli sittende igjen med kun nye diagnoser. Men det var som å snakke til veggen.

Diagnoser ... forblir sjelden en ikke-kommunisert og "privat" viten. De nedtegnes i journaler, epikriser, søknader, og andre dokumenter. Disse lagres og oppbevares over tid, og forfølger personen så lenge vedkommende befinner seg i behandlingssystemet, eller nært tilknyttede systemer (som f. eks. trygde- og rehabiliteringssystemet), av og til også langt utover dette (W. Rognes: "Klassifikasjonssystemer og diagnostisk praksis", Impuls 1/03).

Med elektroniske pasientjournaler på tvers av virksomheter, personidentifiserbart Norsk Pasientregister, helseregisteret IPLOS og NAV, må jeg si at dette virkelig er å krenke pasienter unødig.

1 kommentar:

  1. ms mess19.11.09

    "offentlig psykisk helsevern"
    Jeg får angst bare av å lese de tre ord!
    Om det er 'vern' for mennesker som søker hjelp for sin psyke er vel heller tvilsomt!
    Jeg sier bare stå på Sigrun!
    Du gjør en fabelaktig jobb med denne bloggen din.
    mvh ms mess.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post