9.11.09

Du vet aldri

Jeg abonnerer på mange nyhetsbrev. Fra politiske partier, forlag, universiteter og faglige institusjoner, interesse-, pasient- og profesjonsforeninger. Ett av dem er nyhetsbrevet fra Rådet for psykisk helse.

For en tid tilbake fikk jeg en for meg merkelig mail fra en ukjent person, en mail som jeg forsto hadde et eller annet med et nyhetsbrev å gjøre. Men jeg skjønte ikke sammenhengen.

I dag skjedde det igjen. Nå fikk jeg tre mailer, fra like mange ukjente personer. Mailenes adressat var en institusjon som jeg abonnerer på nyhetsbrev fra. De gjaldt henholdsvis opphør av abonnement og opplysning om bytte av mailadresser. På den måten fikk jeg både navn og mailadresse til privatpersoner som abonnerer på akkurat dette nyhetsbrevet.

Da jeg kontaktet institusjonen, skjønte sjefen ingen ting.

Noen borgere er medlemmer i, eller har kontakt med, organisasjoner som andre ikke skal vite om. Kanskje abonnerer privatpersoner på nyheter om rus- eller samlivsproblemer fra Rådet for psykisk helse.

Jeg tror ikke de er helt trygge.

1 kommentar:

  1. Forklaringen kan tænkes at være nyhedsbreve der administreres via software som egentlig er tænkt til at køre email baseret debat. Dette fungerer ved at sendte emails automatisk distribueres til listens medlemmer. Det vil her også sige emails send som svar på et nyhedsbrev - hvis administrator af softwaren glemte at slukke for denne funktion.

    Derved kan nogen som ønsker at kontakte organisationen bag nyhedsbrevet blive "udstillet" for øvrige modtagere gennem at bruge en forkert email adressse. :-(

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post