8.10.09

Ulovlig tvangsinnleggelse

I dag kan vi lese om en kvinne som hadde lagt seg inn frivillig ved Sykehuset Østfolds psykiatriske avdeling på Veum i Fredrikstad. Hun ble imidlertid tvangsinnlagt da hun ønsket å skrive seg ut av akuttposten på Veum. Helsetilsynet konkluderer med at det ikke var noen risiko for at hun skulle være til fare for seg selv eller andre, slik konverteringsparagrafen i psykisk helsevernloven krever.

Tidligere var det et totalforbud mot overføring fra frivillig psykisk helsevern til tvungent psykisk helsevern (konverteringsforbudet), men fra 1.1.07 ble det åpnet for slik overføring dersom "utskriving innebærer at pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse".

Mange har reagert på den nye paragrafen; på folkemunne kalles den "musefelleparagrafen". Dersom man legger seg inn frivillig eller er under frivillig psykisk helsevern uten døgnopphold, og man ønsker å skrive seg ut, kan det altså skje at man ender opp under tvungent psykisk helsevern. Dette kan tenkes også å bli brukt som pressmiddel for å opprettholde "frivillig" psykisk helsevern.

Det NRK imidlertid ikke skriver om denne saken, er at det er begått brudd på menneskerettighetene. Lovskravet er ikke oppfylt, og det er dermed begått brudd på EMK art. 5 1e og art. 8.

10 kommentarer:

  1. Mille8.10.09

    "Hvis du ikke legger deg inn frivillig, så tvangsinlegger vi deg". Frivillig tvang, eller tvang forkledd som frivillighet er nok ganske vanlig.

    SvarSlett
  2. Anonym8.10.09

    Tips journalisten: jorgen.gangstoe@nrk.no

    SvarSlett
  3. Uff sånn er så skummelt :(

    Angst for å bli tatt fra autonomi har gjort at jeg lenge vegret meg for å søke hjelp overhodet. Det er fremdeles ting jeg ikke vet om jeg tør snakke om.

    Frivillig innleggelse på slik basis burde vel faen meg være forbundet med trygghet og frihet, ikke mulighet for overgrep og det som verre er :P

    SvarSlett
  4. Har ikke hørt om "musefelleparagrafen" før, men det var et innmari godt navn. Jeg opplever der som at man noen ganger førsøker å provosere frem at frivillige pasienter skal skrive seg ut i sinne slik at de kan overføres til tvangsparagraf. Frivillig behandling er i praksis da ikke frivillig lengre, og for meg tar det hele tryggheten ut av systemet.

    SvarSlett
  5. Anonym10.10.09

    Jeg la meg inn frivillig og ble overført til tvang i 04..Var det ulovlig da?

    SvarSlett
  6. Anonym: Ja, det var ulovlig i 2004 å overføre en frivillig innlagt til tvang.

    Om du tenker på å klage til Helsetilsynet, bør du gjøre det så raskt som mulig. Si i så fall at du ikke visste at det var ulovlig før nå (slik at de ikke lurer på hvorfor du ventet så lenge).

    SvarSlett
  7. Anonym14.10.09

    Jeg er på besøk hos min søster i Os (Bergen) og har fått vite at en veninne av henne skulle legge seg inn frivillig (Hun hadde vært der før også frivillig)for snart 9 dager siden (imorgen blir det 10dg.). Da hun hadde ankommet Solli (Nestun) fikk hun en panikk anfall og ville forlate sykehuset. Hun ble da sendt til Psykiatrisk Klinikk (Sandvik)umiddelbart. Vi var på besøk igår og pratet med henne og hennes mann som også var på besøk. Han sa at han fikk ikke fikk beskjedd før etter at hun ble lagt inn på Psykiatrisk Klinikk (Sandvik). Videre sa han at han ikke viste grunnen eller at det var tvanginnleggelse da han ikke fikk pratet med legen/ne der heller. Idag snakket jeg med han og han har omsider fått snakket med legen som har kommet til at hun skal være på Psykiatrisk Klinikk enda seks dager til!??. Det er for oss ubegripelig at en person kan bli tvangsinnlagt uten at det foreligger noen av grunnene som lover tilsier for at tvang skal gjennomføres. Mi søster og meg er ikke norske; vi vokste opp i Argentina når junta regjerte og en kunne bli låst inn uten at en hadde gjørt noe galt. Dette som har skjedd nå med vennina hennes der hun blir fratatt retten til å si noe som helst og det lille hun sier blir brukt mot henne minner meg om nettopp diktaturet som jeg og mange andre vokste opp i. Det er helt forferdelig at de svakeste (fordi de ikke kan forsvarer seg) er de som blir "fengslet" uten at foreligger så mye som et tutor erklæring eller "utferdige skriftlige opplysninger hvor det fremgår dato for
    undersøkelsen, de medisinske observasjoner som er gjort og det grunnlag som
    anses for å være til stede for å bringe lovens § 3-8, jfr. § 3-3, jfr. §3-1 1. ledd eller § 3-8, 1. og 3. ledd til anvendelse. Det må også fremgå hvem som er tutor. Skrives som tekst". Min søster har vært i kontakt med en advokat for å prøve å få henne ut fra det stedet.Hun har nå vært stengt på et lite rom alene i 8 dager; kunn igår fikk hun gått ut fordi mann hennes ba om at hun måtte få lov å gå ut av døra for å få seg litt frisk luft. En kan lure på hvor mange som befinner seg i samme situasjon som ikke har noen i denne verden som kan hjelpe de. Jeg grøsser og blir sint når i et land som er så "rik" og "demokratisk", menneske kan bli mishandlet og torturert med loven i hånden av et maktapparaten som misbruker sin makt uten at noen blir stilt til ansvar.

    Hilsen
    Sinna

    SvarSlett
  8. Sigrun16.10.09

    Sinna: Pasienten eller mannen hennes kan klage på innleggelsen til kontrollkommisjonen.

    Ønsker lykke til!

    SvarSlett
  9. Anonym22.5.10

    Vet du reglene for reiming i tvangsinnleggelser.
    En venninne ble utskrevet fra frivillig innleggelse til tvangsinnleggelse noen timer etterpå og lagt i reimer. Er dette mulig i dag+

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post