6.10.09

Møte med voldtektsmottaket

I siste nummer av Tidsskrift for Norsk Psykologforening har Peder Kjøs en kronikk om et møte med et voldtektsmottak. Ei ung jente han kjenner hadde blitt voldtatt og han fulgte henne til mottaket. Det ble ikke slik han hadde forventet:

Jeg hadde sett for meg at mottaket kom til å ligne et krisesenter. Jeg hadde forventet at noen vennlige og forståelsesfulle mennesker i vanlige klær skulle ta henne imot i en sofa og gi henne et ullteppe og god tid til å snakke om hvor redd hun hadde vært, hva hun trengte nå, hvordan hun kunne komme videre. I stedet for omsorg ble hun møtt ut fra to perspektiver: jus og medisin. Det viktigste for teamet var åpenbart å "sikre spor".

Undersøkelsene varte i fire timer, og altså med lite hensyn til den menneskelige faktor - overfor en som nettopp hadde blitt voldtatt.

Jeg ble rystet over det jeg leste, og lurer på om det er slik mange voldtektsofre blir møtt. Da burde mottakene og Helsedirektoratet få tilbakemelding fra tidligere brukere.

Tidsskriftet kan leses på større biblioteker eller bestilles her.

1 kommentar:

  1. Anonym10.10.09

    A-magasinet/Aftenposten satte fokus på voldtekt nå i siste nummeret, dvs. 09.10.09. Avisen har også hatt fokus på de unge debattantenes side vedr. ufrivillig sex, at mange unge piker føler at de må ha sex, selv om de egentlig ikke vil.

    Vi behøver enda mer fokus i media på voldtekr!

    Som f.eks. han som oppdaget på hytteturen at den nye dama brukte p-piller, og etterpå presset seg på til samleie. Uten kondom. Så enkelt! Men likevel på grensen til det som kan betegnes som voldtekt, selv om bokstavelig fysisk vold var utelatt.

    Artikkelen i A-magasinet var tankevekkende, skremmende! Hun trodde selvsagt det var fleip da hun fikk sms om mennenes planlagte voldtekt/gruppesex. Jeg hadde også trodd det var fleip - og ledd av det hele. Kjente meg godt igjen i hennes refleksjoner. Etterpåklokskap.

    BEhøver enda mer fokus på MENNS HOLDNINGER OG HOLDNINGSENDRINGER vedr. sex/kvinner som fritt vilt, osv.

    Qinne

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post