19.10.09

Hva er voldtektsforsøk?

Jeg har vært utsatt for voldtektsforsøk flere ganger. En gang fant jeg en planke og slo ned drittsekken, før jeg løp bort.

Men de andre gangene har idiotene faktisk gitt seg før det kom til samleie, fordi jeg gjorde så kraftig motstand og gråt. Det kunne virke som om de kom ut av transen og skjønte hva de holdt på med. Noen ganger har jeg lurt på om de sluttet fordi de ved å få meg til å gråte fikk demonstrert hvem som har makt.

Jeg ble aldri slått, men holdt fast så jeg ikke kunne rikke meg.

Jeg lurer på: Regnes det som voldtektsforsøk når gjerningsmannen selv stopper?

12 kommentarer:

  1. Jeg vet ikke, men det burde det så absolutt!

    SvarSlett
  2. Jeg tror det er slik at et voldtektsforsøk regnes som funnet sted når det starter og i den tid det vedvarer, og ikke når det avsluttes. Hvis det er riktig, da spiller det mindre rolle om gjerningsmannen selv stopper det voldtektesforsøket vedkommende har startet og holdt på med.

    SvarSlett
  3. For å trekke en analogi vil jeg tro (jeg har dessverre ikke orden på det juridiske) at et mordforsøk vil bli behandlet som et mordforsøk, også der gjerningsmannen stopper i tide og på eget initiativ (med det mener jeg uten utenforståendes fysiske inngripen), så jeg kan ikke se noen forskjell i dette tilfellet. Men som sagt, dette er bare mine tanker, den juridiske virkeligheten kjenner jeg dessverre ikke til.

    SvarSlett
  4. Tror analogien til mordforsøk kan by på noen problemer. Den er sikkert helt grei når forsøket aktivt utføres på offeret, men hvis gjerningsmannen ligger på lur med gevær og kikkersikte og har tenkt til å skyte en person men ombestemmer seg, er det da et mordforsøk? Mordforsøk er det helt sikkert hvis skuddet avfyres, men bommer. Et voldtektsforsøk er vel derimot alltid en aktiv handling der en gjerningsmann forgriper seg fysisk på et offer.

    Jeg bare tenker høyt.

    SvarSlett
  5. Synes ikke, analogien halter så meget. En voldtægtsforbryder kan jo også ligge på lur med kikkert og det hele, og så alligevel ombestemme sig i sidste øjeblik. Men når han (hun) først er gået i gang, så er han (hun) mere dér, hvor skuddet affyres i et mordforsøg.

    SvarSlett
  6. Det bør kalles for voldteksforsøk, selv om overgriper slutter - overgriper har påbegynt noe selv og i tillegg satt i gang en fryktelig redsel på offer.

    SvarSlett
  7. Det er ihvertfall ikke lov å holde folk fast mot deres vilje, så noe ulovlig gjorde han ihvertfall.
    Men det vil jo være umulig å bevise at han faktisk hadde til hensikt å voldta. Og voldtekter er jo mye mer alvorlig enn fastholdning.
    Vet ikke helt om det kom noe fornuftig ut av hodet mitt nå, men jeg legger kommentaren inn uansett.

    SvarSlett
  8. Jeg vil absolutt si ja! Dersom noen starter på et overgip, så teller det som et forsøk, selv om overgriperen valgte å avslutte forsøket.

    SvarSlett
  9. Jeg må si meg enig i at dette er et voldtektsforsøk - det var tydelig hva personen hadde til hensikt å gjøre, og selv om du klarte å få ham til å stoppe ved å gjøre motstand så var det fortsatt et forsøk.

    Jeg har en lignende erfaring der han rett og slett ikke stoppet før jeg kastet opp på ham! Han stoppet, men jeg ser det fortsatt som et voldtektsforsøk siden han forsøkte å tvinge meg til sex, bra at jeg ble så redd at jeg kastet opp før han rakk å gjøre så mye!

    SvarSlett
  10. Takker for alle kommentarer.

    Bakgrunnen for spørsmålet mitt var at Storberget snakker om voldtekt og voldtektsforsøk i samme setning, og jeg lurte på hva han egentlig mener.
    Som E, mener jeg også at det er stor forskjell på voldtekt og voldtektsforsøk - dersom det ikke blir brukt vold - men jeg er likevel blitt skremt av det jeg har opplevd.
    En gang var det en fyr som kastet seg over meg på toalettet på et diskotek, og etter det har jeg vært redd for å gå på toalettet på kafeer og restauranter. En annen gang var det en "god" venn som gikk til angrep, en jeg hadde kjent i seks-sju år, og jeg er etter det blitt redd for å besøke enslige mannlige venner.
    Siden jeg har en overgrepsbakgrunn fra barndommen, tåler jeg seksuelle krenkelser dårlig som voksen.

    SvarSlett
  11. Det ble iallefall ett voldtektsforsøk for DEG.
    Hva en jury måtte si er umulig for meg å vite men hvem vet egentlig det?
    Juryer er ofte irrasjonelle og tilfeldige men jeg foretrekker det foran å dømmes av fordomsfulle og ûberkonservative overklassemennesker likevel.

    SvarSlett
  12. Anonym18.11.09

    Eg ble presset ned i en seng av bestekameraten min, prøvde å dytte han vekk men klarte ikke å rikke meg.. heldigvis lot han meg gå før det gjekk for langt. Noen måneder etter så sa han til alle vennene våre at vi hadde låge sammen.. Eg prøvde å si at han bare løy, noe som er sant men eg torde ikke å si at han prøvde å voldta meg. Det var og er ennå helt uvirkelig.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post