24.10.09

Det fins håp

Jeg deltok engang i ei samtalegruppe for folk med psykiske vansker. Der ble jeg kjent med to hvis senere livsløp har gjort inntrykk på meg.

En av deltakerne var Hilde. Hun var utdannet sykepleier og prest, men hadde like etter at hun avla teologisk embetseksamen blitt utsatt for et brutalt overgrep. Hun var blitt slått i hodet og hadde fått hjerneskade, og slet psykisk. Jeg forsto at mange syntes hun var rar. Det vil si, det gjorde jeg også. En gang hele gruppa gikk på byen for å spise middag like før jul, bestilte Hilde først dessert, så hovedrett, og til slutt forrett. Ingen av oss trodde vel det var "håp" for Hilde, til tross for at hun nå var i gang med en ny utdannelse. Hun studerte bibliotekfag og arkivistikk.

Da jeg mange år senere snakket med Elin, en av gruppedeltakerne jeg hadde fortsatt å ha litt kontakt med, fortalte hun at Hilde hadde fått en pris. Hun hadde bygget opp et helt nytt bibliotek med litteratur om traumer, der hun fikk bruke sin tidligere utdannelse som sykepleier og sjelesørger.

Jeg ble så glad på Hildes vegne over framgangen og anerkjennelsen hun fikk.


Den andre som gjorde inntrykk, er Jan. Han slet med veldig depressive tanker og snakket mye om selvmord. En litt kjedelig fyr, syntes jeg, men svært intelligent. Han studerte biologi.

Flere år senere ble jeg syk og måtte en tur på sykehus. I korridoren så jeg Jan - i hvit frakk. Jeg sa hei, og Jan fortalte at han snart var ferdig lege. Det mest oppsiktsvekkende ved utseendet hans var imidlertid ikke antrekket, men kroppsholdning og ansikt: Jan utstrålte at han hadde det godt. Det samme menneske som før, men likevel helt forskjellig. Han sa han skulle flytte litt utenfor byen snart, men først skulle han gifte seg med kjæresten sin.

Det sa Jan, han som hadde følt seg så mislykket at han var sikker på at ingen ville ha ham.

8 kommentarer:

  1. Det gjør inntrykk og ikke minst håp for en selv.

    SvarSlett
  2. Oddveig26.10.09

    Det er få ting som er så kjekt som å sjå andre menneske bløma. At dei kan komma seg ut av noko som "stenger" dei inne, og dermed veksa som menneske betyr mykje!

    SvarSlett
  3. Jeg er glad på deres vegne! Jeg vet at det skjer ( at noen blir friske), men jammen lurer jeg på hva de har gjort/hvor de har fått hjelp? Er nok sjøl snart i ferd med å havne i den "tror ikke på endring gruppa".

    SvarSlett
  4. ARISAN: Jeg aner ikke hvor de (eventuelt) fikk god profesjonell hjelp.

    For ordens skyld: Historiene er omskrevet av meg, slik at personene ikke skal kunne gjenkjennes.

    SvarSlett
  5. Bra innlegg. Det finnes nok håp. Men hva når man mister det, i en alder av "nesten-ikke-voksen"..? Når man føler at alle kan få det til, men du selv er den mest mislykkede som noen gang har levd - og du selv ikke fortjener å leve en gang?
    Jeg tror jeg har et slags håp, eller et ørlite ønske kan man vel kalle det; om at jeg snart skal få håpet tilbake.. Men jeg tørr nesten ikke håpe lenger.

    Beklager, ble visst en klagekommentar! Har nok sagt det før, men sier det igjen: Veldig interessant blogg ! :)

    SvarSlett
  6. Campanita: Du har ingen verdens ting å beklage.

    Det som er sikkert, er at du som alleee andre fortjener å leve, uavhengig av hva du får til og ikke. Du ønsker helt sikkert at andre mennesker som ikke får til ting, for eksempel fordi de er syke og pleietrengende, fortjener å leve.

    Jeg håper (!) du har noen som kan håpe for deg i stunder du selv ikke greier det, for å leve uten at man føler håp er veldig tungt.

    SvarSlett
  7. Salander31.10.09

    Det var godt å høre. Det må da gå, noe annet får ikke lov å være et alternativ.

    SvarSlett
  8. Det er absolutt håp. Been there done that. :-)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post