9.9.09

Skjemmer sosialtjenesten bort folk?

Dagens VG kan fortelle at det er lukrativt å gå på sosialkontoret. Der kan man "tjene" 400.000 i året uten å jobbe.

Vel, stønad til livsopphold (mat, klær, helse, massemedier og alt annet man trenger for å leve) utgjør cirka 50.000 i året for en person. Å tro at noen som har 350.000 i boutgifter i året, altså 30.000 i måneden, skulle lov til å beholde boligen og samtidig motta sosialstønad er sludder.

Jeg ba sosialtjenesten om hjelp i forbindelse med at jeg trengte bolig. Som jeg har skrevet om tidligere: Jeg har erfaring med vold i forhold. Da jeg ble redd nok, skjønte jeg at jeg bare måtte flytte fra ham. Utryggheten eskalerte i løpet av meget kort tid.

Jeg fikk tak i en hybel der jeg kunne være trygg. Siden dette var like etter ferien, hadde jeg imidlertid ikke penger til depositum. Derfor bestilte jeg time på sosialkontoret og ba om sosial garanti for depositum.

Jeg fikk det ikke.

Garantien kostet ikke sosialtjenesten fem øre, og jeg hadde heller ingen betalingsanmerkninger. Likevel nektet de. Jeg er overbevist om at det var fordi de ikke ville ha nok en klient, altså en måte å sikre at antallet klienter var så lavt som overhodet mulig.

Jeg gråt og tryglet, og følte jeg gikk i oppløsning psykisk. Jeg fortalte dem at jeg hadde en svært voldelig barndom, fortsatt var traumatisert, og at jeg tålte vold dårlig som voksen. Videre viste jeg til statlige føringer og kommunale handlingsplaner om vold mot kvinner. Men ingen ting bet på dem.

De etterlot meg i den ytterste nød.

Les også: Høyre om sosialklienter og uføre

26 kommentarer:

  1. Anonym9.9.09

    Enda et eksempel på at helse-Norge ikke fungerer som det skal.. Vet om eksempler på at sosialtjenesten har betalt, og fortsatt bare velger å betale for enkelte sosialklienter som ikke snakker norsk, for at de ikke skal bli kastet på gata. Den ene har bodd i Norge i 13 år, og saksbehandler har gitt opp å gjøre noe, så velger da heller enkleste løsning å bare punge ut.. Helt utrolig!

    SvarSlett
  2. Anonym: Da jeg etterpå sendte en mail til sosialbyråden, fikk jeg til svar at jeg bare hadde vært "uheldig".

    SvarSlett
  3. Anonym9.9.09

    Hei,
    Jeg leste også oppslaget i VG - og konkluderte relativt kjapt med at dette er en økonomiprofessor som utvilsomt, åpenbart, definitivt utvilsomt snakker mot bedre vitende!

    Og; NEI! - sosialtjenesten skjemmer overhodet ikke bort folk!

    Følelsen av å måtte søke sosialkontoret for å måtte søke om supplering til livsopphold og husleie - fordi det ikke fantes annen utvei, er nedverdigende og skamfull nok.

    Spesielt når det eneste man ønsker og forsøker å oppnå, er å kunne arbeide, være selvstendig og kunne forsørge seg selv og sitt, selv...

    Persóna non grata - de luxe, er følelsen OG opplevelsen av å heller ikke få forståelse, gehør eller hjelp på sosialkontoret, fordi de heller ikke klarer å legge riktige tall til grunn for sine beregninger!

    SvarSlett
  4. Anonym9.9.09

    Sosialistene skaper slask, og med mer slasker, mer sosialister.
    osv.......
    Norge blir bare mer og mer sosialistisk.

    SvarSlett
  5. Siste anonym: Hvem mener du er slasken i innlegget?

    SvarSlett
  6. Var arbeidsledig et år, og hadde det fint. Litt mindre lønn, men mye mer fritid. Kan anbefalses!

    SvarSlett
  7. Fredrik: Etter et år får du mindre penger. Dette handler for øvrig om sosialen, ikke arbeidsledighetstrygd.

    At det er lett å få sosialhjelp eller at det er enkelt å måtte gå på sosialen, er en myte. Det er slettes ikke å anbefale.

    SvarSlett
  8. den proffesoren skulle prøve å leve på nødhjelp.... 60,- dagen....

    SvarSlett
  9. Anonym10.9.09

    slik jeg leste tallene var det slik at mindre en 1% fikk 200 000 eller mer hos sosialen. og at det fantes hele 21 av 100 000 som fikk 400 000 eller mer. jeg vet ikke hvem disse er men det er opplagt at dette skjer bare ikke med deg hvis du skulle komme innenfor dørene der.

    Det som dessverre den kjære økonomiproffesor har rett i er at trygd og arbeid går dårlig i hop og dette må vi gjøre noe med. Det skal lønne seg å arbeide.

    Og du kjære arbeidsledig jeg er enig i at arbeidsledighet burde stoppe på et noe lavere tak kansje 15000-16000 brutto i måneden, men kjenner jeg din type rett så er du tydeligvis en snylter siden du vil "anbefale" dette for andre.

    SvarSlett
  10. optimal10.9.09

    skulle nesten anmeldt disse avisene som driver å diskrimminerer hele tiden en gruppe menesker som har allerede blitt frarøvet en god del fra et amatør basert nav system.

    det hender det har seg slik at, vg skriver ofte om hvordan vi som ikke er i jobb, de som er uføre og lignende er snyltere.
    det finnes folk som har god utbetaling i nav, i form av opptjent rett til en viss prosent andel av sin gamle lønn, når de ender eksempelsvis ufør.

    nav utbetaler mange folk så lite penger at de må på sosialen og krangle.

    det blir for dumt, enegien som skulle gått på jobbsøking blir brukt på å ordne seg et livsopphold grunnlag, og man sitter igjen med så lite penger at man kan ikke sende jobbsøknader i posten, det er for dyrt.
    man ender opp viss det går lenge nok på feil side av økonomien, så de skaper klasse skille.

    og til slutt for en del folk, som havner der, og det som regel etter J Æ V L I G mye motgang kommer aldri ut.
    det er en felle, og en politisk gullgruve.
    frp snakker nå om at de vil ruste op nav igjen, enda mere.
    ikke rust opp nav, rust opp de som trenger penger.
    har folk trygghet kan de bidra til et stabilt samfunn.
    det er først nårvvisse grunnlegende behov ikke blir dekket, at folk blir en belastning for samfunnet,
    man er hindret til å bidra, for penger er symbolen på energi i dette materialistike samfunnet. og selv om mman er god som gull hjelper det ikke uten penger.
    problemet er at ingen vil ansette en arbeidsledig.
    folk snakker hele tiden om at de betaler skatt og andre snylter på dem.
    det er illusjon i hodet deres.
    man må se på lønna si og skjønne at nettoen er der du skal se.
    det er prisen for et samfunn med et såkalt sikkerhets nett.
    og husk, prisene i samfunnet øker, og det gjør folks lønninger og.
    mens satsene for oss utafor stiger så vidt.
    vi blir bare fattigere og fattigere. og vi gir opp, og det føles nesten som om det er det systemet vil. for det bygget opp på en så dårlig måte, et barn har bedre rettferdighets sans.
    for det er ødleggende psykisk å snakke med disse nav folka. år in og år ut, uten framgang, lenket til nav, siden hullet i cven har blitt for stor.
    tror ikke noen får 400 000 tusen av sossen, men det er nok en som hadde jævlig bra lønn før han ble arbeidsledig, og har vel krav på posenta sine.
    men dette skjer ikke på sosialen.
    så kan man spøree seg, hvordan det har seg at nå skal kristin halvorsen og co, kjempe mot fattigdommen igjen, etter at de klarte ikke gjøre en dritt i forrige runde, og kom med en unskylding.
    en unskylding fikser ikke porblemene der har skapt.
    de slipper inn asylsøkere, men de nekter dem penger og arbeidstilatelse,det utkjempes en krig lang akerselva, som de har skapt, ved å gjøre folk desperate nok.og de bruker det i sin kampanje for å bli valgt. at de godtar ikke dette. men en million kroner for å patruljere området 1 måned. det er penger de kan bruke. men ikke mate mennesker som kommer hit i nød.
    våkn opp folk, det er jo en sabotasje av de svakeste, og dere som sitter å snakker dritt etter å ha lest vg, mangler desverre intrigitet, og medmennesklighet. dere er desverre materialisert til materialister.
    det er ikke no galt med folk i samfunnet, seriøst, vi er alle like mye verdt. og onskapen ligger i de som vet at systemet ikke funker, men som tier, eller angriper de som skal ha hjelp.
    for sosial hjelp er en menneskeret både i min moralbok, og sikkert et eller annet sted der ute i menneskerettighet svadaen, norge ignorerer.
    ps, vg driver tydligvis her mede propaganda for valge.
    og dere som ikke ser dette
    bare ser det ikke.
    OPTIMAL

    SvarSlett
  11. Mille10.9.09

    Det er denne stigmatiseringen som gjør at jeg tar en sving for å unngå å møte på gamle venner og klassekamerater. Jeg synes skammen over å være ufør, det at man ikke kan snakke om jobben sin og fare for å bli mistenkt som latsekk er verre enn at man har dårlig råd. Før var jeg den andre misunte fordi jeg var så flink på skolen. Nå er jeg blitt en kvise på sammfunnets rumpe.

    Og nå vil Høyre at vi skal jobbe om det så bare er en time i uken? Hvem vil ansette noen som kanskje kan jobbe en time? Eller skal de lage egne "jobber" for late trygdesnyltere? Hva?

    SvarSlett
  12. Mille: Vet om flere som går rundt og skammer seg, ja - på grunn av fordommene som fins mot folk med helseproblemer. Ikke minst de som ikke har noen synlig skavank å vise fram.

    Jeg skjønner heller ikke hvordan man skal kunne finne jobber én time om dagen. Eller hvordan man regner ut dette. Mange helseplager går jo dessuten i bølger og er verre til tider, f.eks. folk som sliter med depresjoner.

    SvarSlett
  13. Man lever ikke godt etter norsk standard på sosialstønad.
    Det vil likevel være infantilt å fornekte at denne levestandarden kan se OK ut fra Somalia eller Kongo.

    Bare litt mer ukontrollert innvandring til nå, så skal vi se at hele velferdsstaten kollapser under vekta.

    Hva gjør vi da?

    SvarSlett
  14. Skandaløs mishandling, tortur og OVERGREP fra Sos. tjen. dette - ser fram til at dette kommer for en dag i offentlighetebn, og at straffene mot ansatte hagler og beklagelsene og erstatningene likeså.

    SvarSlett
  15. Men: Hvem skal hjelpe ofrene med å bearbeide skadene som påføres ved slik atferd? Tradisjonelle psykologer snakker vel heller om "klientens krenkbarhet", som kan korrigeres ved kognitive teknikker og "innsikt". Sic!

    SvarSlett
  16. Sigrun11.9.09

    Koht: Vet du, jeg kan forstå at noen går berserk på sosialkontor, selv om jeg ikke forsvarer det på noen måte. Har hørt mange historier om nedpsyking av klienter.

    SvarSlett
  17. Anonym12.9.09

    Jeg blir helt rystet av at folk sier at det lønner seg å ikke jobbe og at trygde- og sosialordningene er for gode!Hvordan kan de mene det?Jeg mottar selv trygd,minsteytelse.Noe som tilsvarer ca 135 000 i året.Av dette betaler jeg 36 % skatt.Personlig betaler jeg min skatt med glede,er glad for å gi noe tilbake.Men min inntekt er så lav at jeg som alenemor til en sønn på tre år i tillegg må motta supplerende sosialstønad.De sier at sosialstønad bare skal være for en periode,men slik er det jo ikke,all den tid trygdesatsene er for lave til å leve for.Jeg er enig i at man kan leve ok med en minimal inntekt i en periode,men når dette strekker seg utover i årevis,snart ti år for min del,så er det faktisk ikke så ok.Man kan f.eks ALDRI spare penger til noe,og det er jo nesten det verste.Vi overlever fra måned til måned,men det er også alt.Hadde det ikke vært for at jeg har foreldre som stiller opp for meg,kunne jeg nok aldri lovet min sønn at vi skulle reise på badeland.Dersom jeg skulle tatt han med på badeland en gang,hadde jeg sprengt budsjettet med det samme...Jeg er ung,27 år, alenemor, ingen arbeidserfaring, ingen utdannelse(men er heldigvis på vei...) og har pga psykisk sykdom vært i dette systemet så og si siden jeg ble myndig.Etter år med mange oppoverbakker,ser jeg endelig et lys i tunnelen:) Men jeg blir skikkelig provosert når Jens Stoltenberg hevder de har hevet sosialhjelpssatsene,at det er færre sosialhjelpsmottakere og at sosialhjelp bare skal være for en periode.Jeg har IKKE mer penger enn for 4 år siden(snarere tvert i mot),flott at det er færre sosialhjelpsmottakere,men det hjelper ikke for oss som stadig er det, og sosialhjelpen er ikke alltid bare for en periode, i så fall er den perioden ofte meget laaaaang!!

    SvarSlett
  18. Sigrun12.9.09

    Anonym: Det har alltid blitt ssgt at sosialstønad skal være et midlertidig tilbud, men i praksis har det alltid eksistert langtidsmottakere, ja.

    Jeg håper du får til det du er i gang med, ønsker deg lykke til. Alle trenger vi å få oppleve medgang i livet.

    SvarSlett
  19. Anonym13.9.09

    Skremmende dårlig journalistikk av VG! Dette er Høyre-propaganda midt i valgkampen! Høyres Per-Kristian Foss er som kjent gift med Schibsted-direktør Knarbakk, som jo eier VG.

    I lang tid har Høyres Kristin Clemet forsøkt å spre sin uvitenhet ved feilaktig å hevde at folk heller velger uføretrygd enn arbeide. Denne artikkelen føyer seg inn i samme feilpropaganda. Hørt slik uforstand! Hun,som tidligere NHO-direktør, skulle være selvskreven foregangsperson til å bidra til at BEDRIFTER legger til rette for at kronisk sjuke kan ha en inntektsgivende jobb! Men det har hun ikke gjort. Tvert imot hun utviser kunnskapsløshet, og legger skylden på de kronisk syke/arbeidsuføre!

    Enkelte kronisk sjuke (det er nemlig kronisk sykdom som fordrer uføretrygd, Clemet/Høyre!) kunne ha arbeidet i gode perioder. Men hvor?

    Kronisk sjuke er ikke som andre. Pga kroniske lidelser har de redusert arbeidsevne, mange har redusert tåleransegrense for enhver form for fysisk- og psykisk påkjenning. Det kan være en risiko for dårligere arbeidsmiljø hvis disse kronisk sjuke tas inn i ansettelser, hvis ikke bedriften har lagt til rette for flesibilitet og hensynstagen til den kroniske lidelsens begrensninger.

    Uføre og kronisk sjuke/ sjukemeldte får det ENDA VERRE og mer sveltihjel og stigmatisering med Høyre. Dessuten er det for oss kvinner langt vanskeligere å nå frem og bli hørt når disse mannlige homopolitikerne, slik som Foss og Lae o.a. sitter i maktapparatet. Jeg VET hva jeg snakker om! Og jeg som elsker homofile og lesbiske!

    Men som kvinne, med mindre man flagger at man er lesbisk, er det svært vanskelige, ja, umulig å nå frem og bli hørt hos disse mannlige politikerne som er homo. Sorry to say!

    Stem rødt/grønt!

    Lovisa

    SvarSlett
  20. Anonym13.9.09

    VG har unnlatt det faktum at sosialhjelp må tilbakebetales når klienten mottar uføretrygd og/eller andre inntekter, som f.eks. arv o.l.

    Kommunen har et klart refusjonskrav ved all sosialhjelpsutbetaling, et krav som ivaretas langt bedre enn sosialtjenesten leverer!

    I Oslo går trengende til Frelsesarmeens slumsøstre for å få matposer o.a. heller enn å utsette seg selv for nedpsykingen som den kommunale sosialtjenesten representerer. Slik matpose hjelp får man ikke på landsbygda, dessverre.

    SvarSlett
  21. Anonym13.9.09

    Synd Viktor (Viktorsen) har slettet bloggen sin! Han hadde mange genuine historier og samtalereferater fra lydopptak av samtaler med saksbehandlere i sosialtjeneste og NAV.

    SvarSlett
  22. Anonym: Ja, det var dumt at den bloggen ble borte.

    SvarSlett
  23. Opprørt18.9.09

    Du kan faktisk leve ganske fett på den norske velferden!

    For en tid tilbake fikk min samboer og jeg et barn. På denne tiden var jeg i jobb og det var bare såvidt man fikk endene til å møtest.
    Livs-situasjonen etter fødselen ble meget komplisert og etter mye for og imot ble vi enige at det var i barnets beste at vi skillte lag en stund. Jeg måtte gå ut av jobben og bli hjemeværende, aleneforelder. Siden jeg var nylig begynnt i ny jobb valgte jeg heller å si opp enn å la bedriften ta støyten for mine heller lite planlagte valg. Spørsmålet ble naturligvis hvordan jeg skulle makte dette rent økonomisk. Jeg fikk, for meg selv, en meget gledelig overraskelse når jeg la sammen summen av de ytelser staten ville bidra med.

    Netto: Først er det dagpenger, nesten 14500 pr mnd, overgangsstønad ca 3000, dobbel barnetrygd, litt i overkant av 2000, og barnebidrag! (nå ble min x og jeg enig om at jeg ikke skulle kreve for mye siden min økonomiske situasjon slett ikke ble så dårlig som først antatt. Kunne ha krevd nesten 2k til der, men.) 700kr.!!!
    Dette gir meg en netto sum av kr 20200 pr mnd!!!!
    Altså 242400! Før skatt, om man regner 36% ca 330k! Dette for å ikke løfte en finger!

    Planen var å komme seg ut i arbeid så raskt som mulig når hjemmesituasjonen tillot det. Fikk meg en ny jobb, men gikk ned i utbetalinger. Ca 2000kr pr mnd netto. Etter en tid i arbeide for en sjef jeg ikke kunne tåle oppsynet på, ble det en logisk brist i tanken at arbeidsmoral er det viktigeste her i livet. Hvorfor gidde å slave for en mann jeg ser på som en komplett idiot OG tjene mindre penger? Etter en rekke "uheldige" situasjoner på jbbben var jeg arb søkende igjen, med de rettigheter dette medførte, altså, dagpenger ifra dag 1.
    Skjønner godt at folk blir provosert (les forbanna(missunelig)) når de ser at dette er mulig, da hardt arbeidende, ærlige mennesker sliter rygg og helse av seg, betaler skatt så det griner og jeg gjør som jeg vil og tjener bedre.
    Men nå varer ikke dette evig sier du.
    Nei, det gjør det ikke, dagpengene varer litt over 108 uker!! Men ingen krise om jeg skulle miste disse da jeg kan øke overgangs-stønaden til ca det samme som dagpengene. Mellomlegget jeg taper henter jeg inn i å kreve barnehage plassen dekt. Skal også prøve meg på bostøtte for å se hvor langt jeg kan dra dette.
    Når alt av stønader ser ut til å forsvinne, tenker jeg det er på tide å begynne og studere, slik har jeg tre nye år med ganske lukrative trygdeytelser (lukrative tatt i betraktning at jeg gjør ikke noe nevneverdig, ei heller tilfører jeg til fellesskapet de kroner jeg henter ut siden jeg ikke skatter så mye av dette)Klart, du kan si det er forskudd på arv og at pensjonist-tilværelsen vil bli knapp, men innen den tid er enten pengene våre borte, pensjons kassen avviklet eller de er på andres hender er jeg redd.
    Må bare nevne at ikke noe er skrevet av på den skatten jeg ikke betaler, ei heller har jeg benyttet meg av endel særfradrag og smutthull der er å finne i dette systemet.
    Moralsk forkastelig? Kansje. Kommer vel litt an på vinklingen.
    Selv har jeg nettopp åpnet en flaske Carlsberg, og etter en god smak må jeg innrømme for meg selv, at livet her i dette herlige land er slett ikke å forakte!

    SvarSlett
  24. "Opprørt": Dobbel barnetrygd og barnebidrag får også folk som jobber.

    Ett år etter at jeg selv fikk barn, var jeg hjemløs sosialklient. Det jeg fikk, var et hospitsrom for meg og ett-åringen, pluss så lite penger at jeg spiste restene etter barnet til middag.

    SvarSlett
  25. Jeg har vært sykemeldt/ufør i 7 år og sosialklient like lenge fordi jeg aldri kom meg ut i jobb etter at jeg var ferdig med videregående. Og jeg kan love dere at det ikke er bare bare å være sosialklient. Hvordan noen klarer å skaffe seg 400 000 i løpet av ett år skulle jeg gjerne visst hvem var da jeg ikke skjønner hvordan det er mulig. Skulle jeg få litt mer penger en måned (juni uten skatt) så trekker de ifra neste måned. Går kjøleskapet i stykker må du finne ett godt brukt ett som selvsagt går like fort i stykker.

    En faller også helt ut av samfunnet fordi en ikke kan bli med på ting som ferier og ut på byen som alle andre tar seg råd til, da er det pasta resten av måneden. Ikke våger en å si at en er sosialklient heller fordi folk har ett bilde av hvordan en slik person er selv om det langt fra stemmer for meg.

    Ett annet problem er at sosialklienter som jeg treffer på har heller ikke internet og pc slik at ytringsfriheten som det gir forsvinner helt. Takk og pris for foreldrene mine som jobber og kan bidra med PC til meg.

    SvarSlett
  26. Anonym21.9.09

    Til anonym "Jeg er ung,27 år, alenemor, ingen arbeidserfaring, ingen utdannelse"

    Det er dessverre for slike som deg at det nesten ikke lønner seg å jobbe - merkelig at du ikke ser det! Uten utdannelse og arbeidserfaring kan du maks håpe på en lavtlønnsjobb - og når du så skal betale barnehage, mister kontantstøtte og andre ytelser, vil det være fint lite motivasjon for deg å gå ut i arbeidslivet.
    Trygdeytelsene må enten senkes - eller lavtlønnsyrker må få ekstra skattelette/tilskudd.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post