7.9.09

Psykiatriens hellige ku

Mange foreldre tør ikke protestere mot barnediagnoser, skriver dagens Dagbladet. Det forstår jeg godt. Ikke bare pasienter, men også pårørende som oppleves som "vanskelige", kan bli ansett for å være personlighetsforstyrret, slik en psykolog skriver om i artikkelen "I glasshuset".

Jeg har tidligere skrevet om diagnosen barnet i Dagbladet fikk, ADHD, i dette innlegget: ADHD-diagnose og traumer.

I en artikkel i siste nummer av Psykologforeningens tidsskrift leser man:

Barn som opplever traumer eller er utsatt for vesentlige belastninger over tid (stress, psykisk sykdom, rus i nære relasjoner, mobbing, disharmoni, trusler og så videre), vil alle være mer eller mindre rammet av konsentrasjons- og oppmerksomhetsproblemer. Det er ikke uvanlig at barn som har multiple livsbelastninger, også sliter med konsentrasjon, oppmerksomhet og reguleringsvansker. Tvert om, det er det normale, og ikke nødvendigvis annet enn et tegn på at noe rundt barnet er vanskelig.

I spalten Leserne spør i samme nummer er det en nesten ferdig psykolog som bekymrer seg over at BUP vil gi hans lillesøster en diagnose han er uenig i. Konsekvensen er at hun fremdeles ikke får den hjelpen jeg tror hun trenger, skriver han.

Svaret han får er: Du er her kun bror av en pasient. Du skal ikke diagnostisere din søster.

Men betyr ikke brukermedvirkning at pasienter og pårørende skal kunne ha et ord med i laget, da? Eller er det slik som en fagperson sa til meg, at diagnoser er en hellig ku i hjelpeapparatet, som ikke får problematiseres?

Mer om diagnoser:
Krenkelse som hjelp
Psykiatri og modellmakt
Først ADHD, så bipolar

10 kommentarer:

  1. Hei, og takk for en flott blogg. Du skriver kjempebra!

    Jeg har skrevet et innlegg om atferdsvansker og det norske skolesystemet som kanskje kan være interessant for deg å lese?

    http://mammaguiden.blogspot.com/2009/09/atferdsvansker-i-skolen-og-et-lite-hint.html

    SvarSlett
  2. Lene: Tusen takk skal du ha. Da er klikkbar lenke å fine her.

    SvarSlett
  3. Anonym7.9.09

    Denne gangen velger jeg å være anonym. Fordi jeg kjenner en slik historie der en liten gutt jevnlig ble trakassert av faren. Faren gifter seg så med en ny dame. Gutten gjør hærverk. Hva skjer? Han sendes på lukket avd. på psyk. sykehus. Nå får han medisin mot en sinnslidelse. Er det riktig? Jeg aner ikke. Men det slår meg at gutten kunne unngått mange vrangforestillinger om han hadde fått bedre omsorg - og blitt møtt for den han er. I dette tilfellet virket det på meg som foreldrene ikke bare godtok diagnosen tvert. De var sjeleglade for å kunne gi gutten medisin for å få den rolige gutten de ønsket seg.

    SvarSlett
  4. Anonym: Flere som har uttrykt at diagnostisering og medisinering av barn kan være mest til hjelp for foreldre, ja.

    SvarSlett
  5. Anonym8.9.09

    Jeg blir litt matt når jeg leser historier som den i Dagbladet. Selvfølgelig vil et svært stressende hjemmemiljø påvirke barn negativt slik at de blir f.eks. utagerende; psykisk mishandling er minst like skadelig som fysisk mishandling. Derfra å trekke konklusjonen at mange barn som har fått diagnosen ADHD ikke har det, kun et "forferdelig" hjemmemiljø er en smule drøy! Det samme gjelder dem som sier at "foreldre er sjeleglade for å kunne gi gutten medisin for å få den rolige gutten de ønsket seg". Hvor kommer vrangforestillingen om at Ritalin virker beroligende på friske barn fra? Fint at folk engasjerer seg i psykisk helse, men det hadde vært enda bedre om de satte seg litt inn i det det før de utaler seg - og ikke kun stolte på "propaganda" fra den siden som ikke vil medisinere. Et tankeeksperiment: Prøv å lese "insulin" i stedet for "ritalin" og se om du fremdeles er enig i at man ikke skal medisinere...

    mvh Marianne RM

    SvarSlett
  6. Marianne RM:
    Gjentatt fysisk mishandling er også psykisk mishandling.

    Når diagnosen settes ut fra atferd - de aller fleste psykiatriske diagnoser er som kjent deskriptive og sier intet om etiologi - kan man ikke si noe om hvorvidt barnet "har" eller "ikke har" diagnosen. Pasienten HAR diagnosen når han eller hun er diagnostisert.

    SvarSlett
  7. Martin8.9.09

    Takk for post og gode, kritiske kommentarer. Anonyms historie om overgrep mot trakassert gutt er så rystende og uakspetabel at man kan ha bruk for å rope. Dette KAN ikke skje. Det samme skjedde meg som tenåring i møte med psykiatrien. Og ingen "hjelpere" kunne hjelpe meg med å bearbeide sviket, - ei heller den dag i dag. Har mailet feks Magne Raundalen om han kan tilby terapi, men 2 år har gått, uten svar.. Dessuten er vel opplagte traumer som krig, skilsmisser, osv, noe man får bedre hjelp for enn de skjulte, subtile og psykologiske traumene som utspiller seg i "pedagogiske miljøer" av foreldre, psykologer, psykiatri, velferdsapparat, legevesen og hele sulamitten av uopplyste "myke" voldsutøvere!

    SvarSlett
  8. Sigrun8.9.09

    Martin: Man får nok ikke bedre hjelp etter mer håndfaste traumer, nei. Jeg ble utsatt for fysiske/seksuelle overgrep i hele barndommen. Men ingen behandlere vile jobbe med traumene.

    SvarSlett
  9. Martin8.9.09

    Sigrun: Jeg visste dette og tenkte på det mens jeg skrev. Det er horribelt, skrekkelig og vondt. Det er jo nettopp dette du tar opp når du forteller historien din, at det gjaldt for håndfaste traumene. Er det dette som er Betrayal trauma, som J. Freyd skriver om? Svik, ja. Traume, ja.

    SvarSlett
  10. Martin: Jeg har ikke lest Freyd faktisk. Kjøpte boka hennes både fordi jeg har sett den bli referert til i ting jeg har lest og hørt bekjente anbefale den. Men jeg syntes den var så kjedelig at jeg rett og slett ikke orket å lese så mye av den.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post