16.9.09

Organisasjoner og sosiale medier

Jeg leste en interessant post om Kreftforeningen og sosiale medier i dag. Det stilles spørsmål om hvordan de bør forholde seg til bloggere som er berørt av kreft:

Vil det oppleves som positivt dersom Kreftforeningen / en ansatt i Kreftforeningen kommenterer bloggen din... Vil det oppleves som et overtramp? Vil bloggeren føle seg overvåket? Vil bloggeren synes det er sårt om vi kommer inn i deres "private" blogg...

Selvsagt kan ikke jeg la være å se spørsmålene i forhold til psykisk helse (jeg har aldri vært kreftsyk). Ville jeg likt om foreningen Mental Helse kommenterte i bloggen min?

Jeg ble glad da lederen var innom og gratulerte meg med ytringsfrihetsprisen (hun var også en av dem som hadde foreslått meg). Ansatte i organisasjoner som jeg kjenner personlig, må gjerne kommentere. Men generelt ville jeg nok ikke sette pris på at en organisasjon ivrig kommenterte i bloggen.

På Twitter opplevde jeg engang at en som er (eller har vært) ansatt i en helseorganisasjon hvor jeg er medlem, kom i diskusjon med meg. Vi hadde totalt ulike meninger om saken, og det opplevdes som veldig opprivende. Etter mitt syn bør organisasjoner vise hensyn overfor sine mer eller mindre sårbare medlemmer i det offentlige rom.

Hva tenker dere andre som blogger om helse?

5 kommentarer:

  1. I nogle tilfælde, hvor jeg konkret omtaler en organisation i et indlæg, synes jeg, det er ok, hvis organisationen ønsker at kommentere som organisation. Men da plejer jeg også at sende organisationen link til det relevante indlæg. I alle andre tilfælde har jeg det som du: folk må gerne kommentere som privatpersoner. Men at få kommentarer fra f.eks. LAP på f.eks. et indlæg om Bonfire Madigan, forekommer mig lidt irrelevant. I bedste fald. Hvorfor overhovedet spille det kort, at man er medlem af den ene eller anden organisation, har den og den faglige baggrund, når det egentligt ikke kommer sagen direkte ved? I mine øjne kun et udtryk for, at man ikke mener, ens argumenter vejer tungt nok i sig selv.

    SvarSlett
  2. Dette er følsomt. Som hovedregel mener jeg nok at det er organisasjonens egen sak om de vil invitere til debatt i "sitt hus", mens de skal vøre svørt varsomme med å møte opp i "andres hus" uten å ha fått en innbydelse. De må gjerne banke på, men ikke gå inn før de har fått et utvedydig "kom inn".

    Men uansett: Helsedebatter på individnivå i full offentlighet, også om enkeltpersoners erfaringer, bør etter min mening unngås. Hva folk forteller om seg selv, deres egne synspunkter etc må de gjerne publisere, men interressenter skal holde lav profil i alt annet enn helt generelle synspunkter. Om de ikke helst skal holde munn.

    Mener jeg, uten å ha fasit alltid.

    SvarSlett
  3. frr: Takk for kommentar :)

    Marian: Men kan f.eks. lederen i LAP kommentere i din blogg som "enkeltperson"?

    SvarSlett
  4. Sigrun: som privatperson i princippet ja. Ikke så gerne som "jeg i min position som leder i LAP". Men det kan selvfølgeligt være svært at adskille, når navnet er angivet.

    SvarSlett
  5. Hei,

    Så fint at du også tar opp dette! Dette er veldig nyttige innspill i vår debatt om hvor deltagende vi skal være utenfor våre egne "rom". En av våre målsettinger er bl.a. å være tilstede for alle som trenger oss, og sosiale medier kan være en fin måte å nå mange på. Det er en komplisert jobb å finne ut av hvor grensene går, for når vi vil oppleves som støttende - og når vil det kanskje bare oppleves som sårt?

    Tusen takk for innspillene, jeg tar dem med meg videre i vårt arbeid. Og kom gjerne tilbake med flere kommentarer hvis du / dere har flere meninger:)

    Mvh

    Beate Sørum (som jobber i Kreftforeningen, bl.a. med sosiale medier:) )

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post