16.9.09

Finner ikke ord

NAV overlater saksbehandling til private.

5 kommentarer:

  1. Jeg finner ord: Dette er overgrep mot folk som sliter med dårlig helse!!! Er det ikke på tide at ansvarlige i departenmentet stikker fingeren i jorda og legger ned NAV. Mer mislykket reform finns ikke. Se også min hjemmeside.

    SvarSlett
  2. Legge ned NAV og ... hva da? De som har vært i klemma mellom de tre tidligere: Arbeidskontoret, sosialkontoret og trygdekontoret hadde vel ikke akkurat så veldig gode erfaringer med den gamle ordningen.

    Sannheten er jo at NAV-reformen ikke er gjennomført i de fleste delene av landet: Vi ser fortsatt at det heter NAV arbeid, NAV trygd osv.

    Reformen er nødvendig den, men det forsvarer selvfølgelig ikke at personlige data legges ut til ekstern behandling sånn uten videre.

    Men også dette er det mulig å gjøre, selv om vi ikke er noen tilhenger av det. Det er fullt mulig å gi et privat firma - les de tilsatte der - samme taushetsplikt som direkte ansatte i NAV. Det kan hevdes at et eksternt firma vil være nødt til å praktisere ekstra streng taushetsplikt.

    SvarSlett
  3. Jeg har sjøl vært kunde hos Trygdekontor og Aetat. Mener faktisk det var bedre da. Folk som ble sykemeldte fikk i alle fall sykepenger fortløpende. Bare dette er et stort problem i dag. Undersøkelser viser også at de fleste som bruker tjenestene kun har bruk for en av dem. Tanken bak NAV var at tverretatlige tjenester skulle gå enklere. Behovet er ikke der og forundersøkelsene har kanskje ikke vært gode nok. Ideen NAV er god som ide, men det fungerer ikke. Det er blitt flere dører. Arbeidsoppgavene er for stor og flerfaglige. Noen steder sitter folk med tre-årig sosialfaglig utdanning og tar servicetelefon. Er det slik man bruker ressurser i Norge? Av og til må man kanskje droppe en reform som har kostet mer enn den smakte.

    SvarSlett
  4. Det er så mange forskjellige erfaringer ...

    n hadde en erfaring med (deler av) a-etat som viste en inkompetanse over alle grenser. Og trygdekontoret? De ga seg ikke selv etter dom i trygderetten; det måtte inngripen til fra "høyere hold" som n var så heldig å kjenne fra ungdommen.

    Reformen er nok nødvendig. At en del innen systemet saboterer fordi de kommer til å miste maktposisjonene sine (les "retten" til å trakassere) overfor "brukerne" er ikke grunn til å avslutte forandringen. Det vil ta tid, men kan ikke bli verre enn det var - når ting er på skinnene igjen.

    ... og kanskje er noen av disse med treårig utdannelse nettopp slike som har kunnet misbruke posisjonen sin i årevis overfor mennesker i nød?

    SvarSlett
  5. Anonym20.9.09

    Hvis hjelp fra private innebærer personvernbeskyttelse og seriøs behandling og det kan få fart på mine to saker, og den tredje saken som gjelder søknad om medisinsk behandling slik at jeg kan bli FRISKere, som nå alle har ligget flere år i NAV-systemet, ja da kan jeg faktisk se mellom fingrene med dette! Jeg er sulten! Jeg har behov for nye klær! Jeg har behov for trygg og permanent bolig! Jeg er så innmari lei av denne ventinga, og er blitt enda sjukere av å vente på penger og medisinsk behandling!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post