4.9.09

En glipp på Ullevål

Det har skjedd en liten glipp igjen, eller rettere sagt to glipper, ved Ullevål Universitetssykehus.

Vi gratulerer!

Administrerende direktør Tove Strand bedyrer at sykehuset jobber kontinuerlig med personvern.

Det gjorde virkelig godt å høre at Ullevål tar personvernet så alvorlig, for her i huset har man vært pasient ved universitetssykehuset tre ganger. Den ene gangen ba man om kopi av journalen, slik man har rett til som pasient. Det fikk man selvfølgelig ikke, så man måtte klage til Helse- og sosialombudet og vente i ti uker på kopien.

Like før man omsider fikk den, ringte legen ved Ullevål hjem til en og spurte om hun snakket med doktor Tømmerås. Dum som man var, spilte man ikke doktor, men sa at nei, man var pasient Tømmerås. Legen ringte for å snakke om pasienten med en annen av pasientens leger, utenfor sykehuset, uten å innhente samtykke fra pasienten.

Andre glipp-poster:
Bare et tastetrykk...
- Dette må være en menneskelig glipp
Datakollaps i Norsk Helsenett
Nok en glipp
Underlivsoperasjon på avveie
Slikt som ikke skal skje
Taushetsplikt og elektronisk pasientjournal

5 kommentarer:

  1. Det er helt utrolig at det går an. Det MÅ på plass systemer som sørger for mer orden i pasientopplysninger, og ikke minst en oppstramming av holdninger i forhold til hva man gjør og ikke gjør - som for eksempel slike telefonsamtaler!

    Det legges opp til at man nærmest skal føle seg som en skurk om man vil se sine egne papirer, men hva som ligger i en vanlig søppelbøtte av sensitive dokumenter - DET er ikke så farlig...

    SvarSlett
  2. Anonym4.9.09

    Dette er ikke en glipp eller rutinesvikt. Dette er totalt uakseptabelt. Rett og slett en krise.
    Hadde det vært et privat legekontor dette hadde blitt oppdaget hos. Så hadde Legekontoret blit stengt umidelbart. nå kan en ikke stenge et helt sykehus men et eller annet må jo skje. dette er ikke en hendelse en bare kan beklage. " En rutine svikt" Bulshitt! Latskap!

    hilsen Irritert mann (med dysleksi)

    SvarSlett
  3. Anonym5.9.09

    Standard erstatning til hver pasient hvis personlig info er kommet på avveie,... 500 000 kr. Fra sykehusenes budsjett. Da tenker jeg de passer seg.
    Det er forøvrig like stort slurv at NAV kan hente ut hele legejournalen til brukerne. Mao kan hvem som helst der lese private ting som ikke har med NAV-saken å gjøre.

    SvarSlett
  4. Bra du skriver om dette, det er mye slurv i systemet og mennesker som har null respekt for regler om personvern.

    Her nede fikk jeg derimot en positiv overraskelse med et brev som kom i posten nylig. Det opplyste meg om at den og den legen hadde kikket i sönnen min sin pasientjournal og dersom jeg ikke visste hvem dette var, eller ikke önsket at nettopp denne personen skulle lese i den, kunne jeg gi beskjed til sykehuset og de ville sörge for og blokkere vedkommende.

    Det viser seg at det er automatikk i dette og at ingen kan röre journaler uten at det blir gitt beskjed til pasienten i brevs form. Jeg vet ikke om dette gjelder alle sykehus i Belgia, men det gjör tydeligvis det paa vaart lokalsykehus.. Dette er kanskje ikke praksis der hjemme?

    SvarSlett
  5. Sigrun5.9.09

    ohlalacestlavie: Dette var jo helt fantastisk. Nei, noe sånt fins ikke her. Muligheten har ikke engang vært nevnt.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post