18.9.09

Blogginnlegget som ble fjernet

For en tid tilbake leste jeg et feminismekritisk blogginnlegg om personer som definerer seg selv som ofre. De som gjør det, skylder alltid på andre fordi de ikke har det bra, sto det. Ofre oppfatter alt som angrep på dem selv, og at verden er mot dem. Ikke synes de det er nødvendig å argumentere heller, siden det er de andre som er dumme.

Avmakten de opplever er ofte fiksjon, leste jeg også, men de er likevel bare opptatt av sin egen "virkelighet". Det var henvisning til psykologien om at det er slik ofre er. Da tenkte jeg: Om dette er den psykologiske "sannhet", hvorfor har man ikke da tatt til orde mot å la tidligere barnehjemsbarn få erstatning?

Jeg betegner meg som overgrepsoffer og ble ikke lite provosert, over noe av det verste jeg har sett av victim-blaming. Derfor la jeg igjen en liten kommentar til innlegget. Like etter var hele blogginnlegget borte. Årsaken var nok ikke at bloggeren mente det var dårlig skrevet, for dette er en av de skriveføre bloggerne.

Det gjorde sterkt inntrykk på meg at bloggeren fjernet det. Vedkommende innså altså at det å være offer er realitet for mange, og ikke en rolle man velger.

Og feminist, det ble jeg av ren nød(vendighet).

Se også: Det er ofrene som skammer seg

6 kommentarer:

  1. Mille18.9.09

    Wow! :-)

    SvarSlett
  2. På en måte kan man si at du fikk de til å innse hvor meningsløst det var!

    SvarSlett
  3. Jeg har opplevd det et par ganger selv, at folk sletter innleggene sine etter at jeg har tilbydt dem min generøse oppklarende kritikk. Det skjer mest på VG-blogg. Selv om jeg kan ta selvkritikk på at jeg kan være litt krass innimellom, så synes jeg det er utrolig dårlig nettikette å slette det man skriver.

    Man kan skrive en oppklaring av saken øverst på innlegget om man innser at man har vært teit. Med mindre man bryter loven eller outer andre i innlegget, så burde man la det stå oppe i historiens og redelighetens navn. Man rissikerer jo at videre kritikk på andre blogger blir stående som uforklarlig sverting uten sammenheng med virkeligheten. Og det synes jeg er skittent spill.

    Neste gang jeg skyter ned noe virkelig teit skal jeg ta skjermbilde av det :P

    Makan til frekke idioter der ute, og skyggeredde er dem også :P

    SvarSlett
  4. Martine: Jøss, har du opplevd dette flere ganger!

    Jeg ble ikke provosert av at det ble slettet. Følte lettelse over at nedrakkinga var borte. Dette var ingen VG-blogg, men en "kvalitetsblogg". Vedk. er også i andre medier, derfor håpet jeg dette var en vekker.

    Jeg følger likevel innvendingene dine. Spesielt når andre har omtalt den på sine blogger. Å skrive en oppklaring, slik du foreslår, ville vært glimrende.

    SvarSlett
  5. :) Kanskje ikke så mange ganger med blogginnlegg, kanskje to eller tre, men man vet jo aldri hvorfor folk egentlig tar ned innlegg heller, kanskje de var usikre på det fra før av.

    Og kanskje jeg egentlig ikke burde gå inn og lese på vg-blogg når jeg på forhånd vet sjansene er store for at jeg blir irritert av den ene eller den andre grunnen.

    Og når jeg blir irritert får jeg lisens fra meg selv til å være sarkastisk...

    SvarSlett
  6. Per Son27.9.09

    Det er dessverre så alt for mange der ute som ikke forstår dette med at offer er noe man rent konkret fysisk ER, ikke en slags rolle (rollespill?) man tar. Oppfyller man visse kriterier - definert i ordboka - så ER man et offer.

    De som står på sidelinjen og som så gjerne ønsker å fortelle ofrene hvordan de skal leve livene sine, vil ikke se noen ofre. For dem er kuren de tilbyr ofrene underlig nok 100% sammenfallende med deres egne behov for ikke å ville konkronteres med en ubehagelig virkelighet. Da tyr man til følgende resept, inspirert av magisk tenkning: "Ikke SE deg selv som et offer!".

    Her er mine råd til disse offerklandrerne:
    1) Kjøp en ordbok,
    2) La folk "se seg selv" slik de ønsker,
    3) Gå i deg selv når dette blir så vondt og vanskelig for deg,
    4) Finn ut hvorfor du bruker mer energi og tid på å fordømme ofrenes følelser enn på å fordømme gjerningsmannens handlinger.

    ;-)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post