14.9.09

Avmaktens politikk

Ved kommunevalget for to år siden sa Karl-Fredrik Tangen, samfunnsgeograf og førstelektor ved Oslo Markedshøyskole, at de som ikke stemmer ved valg først og fremst er unge mennesker og folk som er langt nede i samfunnshierarkiet. De som bruker stemmeretten er de samme menneskene som opplever at de har makt over tilværelsen i andre sammenhenger også.

- Jeg tror de som opplever maktesløshet ellers i livet opplever politikken som en forlengelse av den maktesløsheten. Ikke som et hjelpemiddel for å få det bedre, uttalte Tangen.

Nå har jeg vært flink og stemt ved de fleste valg. Å bestemme hvilket parti jeg skulle stemme på, har ikke vært særlig vanskelig. For det meste har jeg vurdert to partier som aktuelle. Men det har likevel ofte vært veldig smertefullt og forvirrende å gå og stemme, så noen ganger lot jeg det være.

Jeg har mange erfaringer av "utenforskap". Jeg har vært fattig, og til og med hjemløs. Jeg har opplevd å bli tråkket på gang på gang av "gode hjelpere". Den dårlige behandlingen har jeg ofte tatt som "bevis" på at jeg ikke var et elsk-verdig menneske.

Som klient er det lett å se autoritetspersoner man er avhengig av som representanter for samfunnet (noe jeg mistenker profesjonelle for ikke å være klar over). Når jeg så ofte ikke ble møtt med tillit av dem som representerte samfunnet, skjønte jeg heller ikke hvorfor man plutselig kunne ha tillit til meg annethvert år, når det var valg. Det var noe som ikke stemte. På mitt mest deprimerte hadde jeg lyst til å levere inn valgkortet og be om å bli umyndiggjort, slik at det ble et samsvar mellom liv og lære, så å si.

Å forhindre avmakt er politikk for meg.

1 kommentar:

  1. Salander15.9.09

    Uten å vite at jeg hadde engstet meg litt for det, kjente jeg at jeg ble lettet da stemningslokalepersonalet (eller hva de kalles) fant navnet mitt da jeg var og stemte i går. Å, jeg står jo der i boka og er MED! Som langtidssykemeldt kjenner jeg meg ikke så ofte med, liksom. Men hurra, der var jeg :)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post