25.9.09

At det går an!

Dagfinn Høybråten er Det gode menneske, med omtanke for de små og svake. Han opprøres over at traumetilbudet ved Betania i Malvik kanskje blir lagt ned. Derfor stilte han spørsmål til helseminister Bjarne Håkon Hanssen:

Jeg er gjort kjent med at behandlingstilbudet for seksuelt misbrukte barn ved Betania Malvik ikke vil bli videreført i samarbeid med Helse Midt-Norge. Vil statsråden gripe inn og hindre at tilbudet til denne sårbare gruppen legges ned, slik vedtaket i Helse Midt-Norge innebærer?

Ved siden av at det ikke er gjort noe vedtak ennå, så føler Høybråten seg altså kompetent til å mene at behandlingstilbudet bør fortsette - uten at han vet noe om det, for han tror det er for barn. Antakelig vet han at det drives av en kristelig stiftelse.

Helseministeren svarer:

Barn og unge som utsettes for seksuelt misbruk er i særlig grad sårbare for å ta med seg slike traumer videre i livet dersom de ikke får den hjelp, oppfølging og omsorg de har behov for. Jeg er derfor opptatt av at de ivaretas på en så forsvarlig og god måte som mulig, og at de gis tjenester av god kvalitet.

Jeg burde vel egentlig ikke latt meg overraske, for dette har jeg sett mye av: Politikere skjønner ikke at overgrepsutsatte - akkurat som alle andre - blir voksne. Jeg har ikke tall på alle henvendelser jeg har gjort til politikere og politiske partier om behandlingstilbud for mennesker som ble utsatt for overgrep i barndommen - og fått svar tilbake om barnehus og handlingsplaner mot vold i familien (altså vold mot voksne kvinner som lever i parforhold og mot dem som er barn i dag).

Noen burde informere disse politikerne om at det er mange pasienter i voksenpsykiatrien som er incestofre.

Se også: Åpenhet er ikke nok

3 kommentarer:

  1. Den hadde jeg gått glipp av. Det er alltid betryggende å se hvor grundig en sak blir vurdert av politikere på alle plan (eller andre beslutningstagere) før de inntar et standunkt.

    SvarSlett
  2. Tullemor25.9.09

    Det er skremmende at politikere i det hele tatt tør uttale seg, for dem har ikke mye peil i kunnskapen om incestofre. Man blir skremt...

    SvarSlett
  3. Jeg er redd for at det ofte er mye inkompetanse hos dem som fatter viktige beslutninger, og at politisk argumentasjon noen ganger er viktigere enn faglig innhold.

    Jeg vil ikke kommentere at dette senteret blir lagt ned, fordi jeg ikke vet nok om det til å ta en diskusjon fullt ut. Men min svært begrensede erfaring med senterets arbeid gjør at jeg skulle ønske at Høybråten heller fokuserte på noe annet. Kanskje lar jeg meg da styre mer av enkeltskjebner enn jeg burde.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post