4.8.09

Sesam, Sesam, lukk deg opp - igjen!



Sesam brukes som en døråpner i eventyret, og er et uttrykk forbundet med muligheten for tilgang til noe som er viktig.

Sesam var en norsk søketjeneste som ble lansert høsten 2005. Per mai 2007 hadde Sesam om lag 480 000 unike brukere i uken, og var en av Norges 12 mest besøkte nettsider. Målet var å bli best på norske søk.

Jeg har benyttet Sesam Nyheter flittig. Tjenesten tillot trunkering av søkeord. Siden jeg blant annet er interessert i nyheter om psykisk helse, om psykiatri og om hva psykologer mener, har jeg trengt å bruke kun ett søkeord: psyk*. Slik er en av feedene jeg har abonnert på. Daglig har jeg blitt oppdatert på nyheter om flere tema.

Sesam Nyheter var også kjekt å ha som arkiv når jeg husket å ha lest om en sak i en bestemt avis på et bestemt tidspunkt, og ville finne saken igjen. Man kunne søke på både avis, år og måned.

Men i dag er det slutt. Når jeg nå går inn på sesam.no/nyheter, finner jeg dette.

Kunne de ikke i stedet for å legge ned, ha laget en betalt abonnementstjeneste som var mulig å bruke for privatpersoner?

2 kommentarer:

  1. Anonym6.8.09

    Hva med ABC Søk http://nyheter.abcsok.no/index.html og Overblikk http://www.overblikk.no/ ?

    SvarSlett
  2. Anonym: Takk for tips. Men det blir nok ikke det samme som Sesam.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post