5.8.09

Manglende troverdighet

REDD VÅRE BARN FRA DESTRUKTIVT BARNEVERN!:

- Sigrun Tømmerås er blant dem som ønsker full rulle igjen med overgreps-beskyldninger over alt.

- Er det noen som kan oppdatere meg og andre på hvem Sigrun Tømmerås er?

- Dersom damen er en notorisk kverulant, bør vi vel hennes innlegg stå uimotsagt her med kun kildehenvisning. Så hvorfor ikke lage en egen rubrikk med tittel: "Sigrun Tømmerås"

- Muligens har hun gjennom sin kontakt med psykiatrien fått en forståelse av at alle hennes problemer bunner i den omsorgssvikt hun opplevde som barn.

- Kanskje er hun alkoholisert også, for hun snøvlet i telefonen
etter at hun kom fra tannlegen (og fikk ikke taxi, fordi Oslo Taxi trodde hun var full, mens hun hadde fått bedøvelse).

Det kan virke som anti-barnevernmiljøet mener det bare skal være tillatt å snakke om at overgrep kan skje i barnevernet. Som mor har jeg ingen problemer med å forestille meg avmakten og fortvilelsen hos foreldre som blir fratatt omsorgen for sine barn. Men den som led overlast som barn, er også sårbar og utsatt - og jeg er virkelig ikke ansvarlig for maktovergrep som disse foreldrene forteller om.

Jeg har debattert mot to fra dette miljøet i en avis. Men så leste jeg i Bergens Tidende:

Falsk kampanje mot barnevernet. Personene som skrev disse leserbrevene, eksisterer ikke.

I artikkelen står det:

Mange av innleggene er også lesbare på nettstedet barnasrett.no, som tidligere har fått mye kritikk for å ha publisert navn på barnevernsansatte. Det blir drevet av Jarl Rune Nilsson, som blir pinlig berørt når BT forteller han om samlingen.

- Falske leserbrev har jeg svært liten sans for. Det er vanskelig nok å ikke bli dømt som fanatiker i utgangspunktet. Sender du inn noe til en avis, har du plikt til å gi beskjed om hvem du er, sier Nilsson.


Men på sitt nettsted forsvarer BarnasRett de falske leserbrevene.

9 kommentarer:

  1. Au, au, au; det var litt av et nettsted du linker til!

    SvarSlett
  2. raagraaum: Ja, dette er litt av et nettsted!

    SvarSlett
  3. Anonym5.8.09

    Møkk kan man godt kalle sånt!
    :)
    Så når man er uenig i sak, så er man alkoholiker og mer til?
    hehe..ja hva skal man ikke lese før øynene spretter utav hodet :D
    Stå på, alle med litt vett i skallen vil skjønne at det nettstedet der er meget tvilsomt, for å si det mildt.
    Alle gode ønsker til deg!
    hilsen Berit

    SvarSlett
  4. Berit: Takk! Ja, det er meget tvilsomt, og jeg tenkte folk burde bli gjort oppmerksomme på det slik at de ikke uten videre godtar all kritikken mot barnevernet.

    SvarSlett
  5. forumet "redd våre barn" etc. drives av Arild Holta, en fyr som ellers er svært aktiv i debattforumet til avisa DagenMagazinet: Kristenblogg.no.

    Dette nettstedet er en studie i menneskeforakt og konspiratoriske virkelighetsbilder, i Jesu navn. Blant endetidsvisjonene og profetiene utmerker Holta seg med å trekke fram hjertesaken sin gang på gang: Det onde, konspirative barnevernet. Ikke bare er barnevernet ondt, det er også befolket av onde barenvernspedagoger, som dessuten (eller kanskje nettopp derfor) er feminister og sosialister.

    Holta kan selvsagt vise til masse mot-"forskning", og han avdekker regelmessig masse konspirasjoner som "beviser" barnevernets stalinistiske ondskap.

    Det kan kanskje synes imponerende ved første øyekast, men husk at bak det hele ligger et grunnpremiss: Nemlig at barn alltid har det bedre sammen med sine biologiske foreldre enn enhver annen livssituasjon. Det gjelder også om foreldrene er tunge rusmisbrukere, seksuelle overgripere eller på annen måte øver vold mot barna.

    SvarSlett
  6. Sigrun11.8.09

    teotao: Ja, jeg kjenner til de tingene du beskriver. Da jeg var i debatt med falske leserbrevskribenter, opplevde jeg at de refererte til forskning som bare hadde tatt med én risikofaktor for barns utvikling: Adskillelse fra foreldre. Vold, overgrep, rus i hjemmet og andre faktorer var ikke omtalt i denne forskningen overhodet. Det er de derimot i annen forskning.

    SvarSlett
  7. "Snøvlet etter at hun kom fra tannlegen" må da være ironisk ment? At folk kan snakke rart etter å ha vært hos tannlegen skyldes vel helst bedøvelse.

    SvarSlett
  8. Dagfinn: Om du går inn på siden deres, vil du se at det ikke er mye ironi der. Det var jeg som presenterte det litt ironisk her.

    Jeg hadde altså et lite innlegg i Aften der jeg klaget på Oslo Taxi, som la på røret selv om jeg ringte etter taxi flere ganger. Jeg forklarte i telefonen Oslo Taxi hvorfor jeg snøvlet, men ble ikke trodd.
    Etter dette innlegget i avisen bløe det skrevet på dette nettstedet:
    "Hun har stadig negative vinklinger på hva som rører seg i det offentlige rom i Oslo. Senest i dag hvor hun ikke fikk drosje pga. snøvlete tale. De ble sagt at det var pga. tannbehandling."
    Altså: "Det ble sagt at ...."
    Og at jeg "stadig har negative vinklinger på det offentlige rom i Oslo", er bare tøv.

    SvarSlett
  9. Jeg syntes bare det var komisk. Men misforstå meg rett, det er ikke du som er komisk. :-)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post