6.8.09

Folloklinikken og hjelp etter traumer

Jeg blir sint når jeg leser om Folloklinikkens tilbud etter traumer. Ikke fordi det er noe galt med et slikt tilbud, men fordi jeg synes Folloklinikken er hyklersk.

Faste lesere kjenner til saken der Oslo tingrett konkluderte med brudd på flere artikler i EMK da en ung mor ble tvangsinnlagt i psykiatrien. Hun hadde selv bedt om hjelp fra Folloklinikken i forbindelse med en fødselsdepresjon da fastlegen hadde sommerferie, og fikk tilbud om innleggelse og medisinering, som hun ikke ønsket. Da kom det en telefonbeskjed fra Folloklinikken om at dersom hun ikke innfant seg hos dem innen en time, vil politiet komme og hente henne. Hun turte ikke annet enn å møte opp. Men to uniformerte politimenn kom til Folloklinikken - og kjørte henne til lukket avdeling.

Lederen ved voksenpsykiatrisk avdeling ved Folloklinikken, Carsten Bjerke, uttalte senere at de var ikke villige til å beklage feil, siden "vi gjorde alt riktig". Klinikksjef Ellen Hagemo viser på nettsiden til Aker Universitetssykehus til at Statens helsetilsyns konklusjon var at sykehusets vurdering av bruk av tvang "fulgte retningslinjer". Men Helsetilsynet gir jo blaffen i pasienters menneskerettigheter!

- Rettsaken viste at noen vi ville hjelpe opplevde at vi krenket dem. Slik skal det ikke være når man skal hjelpe, og vi beklager at vi gjorde noe som ble opplevet som krenkende, sier Ellen Hagemo.

Bare subjektivt opplevd?

De (u)ansvarlige bak tvangsinnleggelsen nektet både å delta i Brennpunkt-programmet og å be kvinnen som ble traumatisert av tvangen, om tilgivelse. Med det viser de at de ikke har noen anelse om hva traumer er.

Psykiatriprofessor emeritus Nils Johan Lavik har jobbet med ofre for tortur. Han påpeker at rehabilitering er knyttet sammen med at offeret får en anerkjennelse av at urett er begått. Gjenopprettelse av det moralske univers må være et kollektivt anliggende og ikke en ensom og isolert kamp for offeret. Det nytter ikke å underslå den intime sammenhengen mellom mental sunnhet og moralsk sannhet, sier Lavik.

Behandlere og institusjoner som er opptatt av traumer, må være de første til å ta ansvar overfor mennesker de selv har påført traumer. Ellers framstår de som hyklere, og har ikke den rette forutsetningen for å hjelpe traumatiserte.

7 kommentarer:

  1. Det sies at et bilde sier mere enn tusen ord.En video fungerer enda sterkere. Den fra Brennpunkt-programmet sa mye!

    SvarSlett
  2. Igjen - sterkt innlegg som alltid og kudos. Det som ikke er så mye oppe i media er også hvordan NAV faktisk beviselig (diagnoser eksisterer) traumatiserer enkelte brukere.

    Det er sikkert utilsiktet - men alikevel en systemfeil som ties ihel - akkurat som i psykiatrien, der en sjelden ønsker å innrømme feil.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du skriver om dette, Sigrun.

    SvarSlett
  4. Helge: Jeg betviler ikke at folk kan få brutal og/likegyldig behandling i NAV. Jeg har lest og blitt fortalt nok fra hvordan det kan være på det tradisjonelle sosialkontoret. I en del tilfeller har jeg lurt på om det har vært bevisst å psyke klienten ned, slik at vedkommende gir opp (for å spare penger). Men det kan jo selvsagt bare være en del saksbehandlere som er blottet for enhver evne til innlevelse i andre mennesker.

    SvarSlett
  5. Muligens er det selve systemet med A4 løsninger og tro på et slags overformynderi som gjør seg gjeldende både i psykiatrien og Nav og som skaper traumer? Systemtro handlinger er ofte minste motstands vei og gir ofte i seg selv en kynisk holdning til medmennesker. Det er utrolig hva en kan rasjonalisere som riktig bare det kan underbygges i en forskrift eller to.

    Bare tanker - men ikke akkurat løse tanker i forhold til mine erfaringer.

    SvarSlett
  6. Næmen!!Er det mulig!! Søkte bare etter tlf.nr til Folloklinikken og kom over bloggen din...
    Jeg er virkelig "sjokka"over at de kan gjøre sånn..
    Fin dag til deg fra Randi

    SvarSlett
  7. Anonym2.8.13

    Ja jeg har hatt mitt siste besøk på folloklinikken, Mitt inntrykk er at noen er så låst til systemet og når jeg ber om en annen form for behandling enn en rekke forsøk av medisinering så ber de deg å henvende deg et annet sted. Jeg spurte sist om det var mulig med noe kognitiv behandling, men det var bare noe tøv de unge psykologene hadde begynt med, her fikk jeg også beskjed om at det var normalt at 50 år gamle menn gikk med selvmords tanker så det skulle man ikke ta så alvorlig, og det etter en innleggelse i fjor da jeg gjorde et mislykket forsøk. Det er kanskje stykt av meg å si dette, men de jeg har vært i kontakt med som jeg hadde stor tro på forsant ut av systemet raskt og hva blir igjen?

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post