28.7.09

Som å brekke beinet?

I årevis har vi blitt forsøkt indoktrinert at det å ha en psykisk lidelse er akkurat som å brekke beinet eller å ha en hvilken som helst kroppslig sykdom. Politikere, behandlere og mange av de psykes brukerrepresentanter (de psyke er brukere, ikke pasienter!) kommer stadig med denne påstanden, i sin iver etter å "normalisere" psykiske lidelser. Og journalistene gir spalteplass til sludderet.

Denne bloggende dame lar seg imidlertid ikke lure, for ville jeg en dag kunnet oppleve følgende?

Jeg står opp, dusjer, og slår så på PC-en, mens kaffetrakteren lager morgenkaffe til meg. Det første som slår mot meg på nettet, er en artikkel om en mann som har drept sin mor.

Mannen som nå er siktet for drapet på sin egen mor, skal ikke tidligere være straffet, og er ikke kjent for politiet fra før. Han skal heller ikke ha noen forhistorie med beinbrudd, kreft eller annen sykdom. Politiet sier de ikke har noen anelse om bakgrunnen for drapet.

Jeg drikker kaffen min og surfer en stund på nettet. Da klokka nærmer seg halv ni, er jeg på vei til fastlegen min.

- Hva kan jeg hjelpe deg med i dag, Tømmerås?
- Jeg skulle gjerne hatt en henvisning til spesialist, fordi smertene mine er verre enn noensinne, og nå trenger jeg en ordentlig undersøkelse.
- Det skal du få, samt en liste over spesialister i Oslo.
- Kan ikke du heller ringe eller skrive til en spesialist for meg, og få ordnet en time?
- Nei, ringe må du gjøre selv. Bruk lista jeg har her.
- Men den inneholder jo sikkert flere hundre navn...
- Det er slik systemet er.
- Ja, men jeg kjenner igjen navnene til noen av disse på lista. En er gynekolog og en er øyenlege. Det er ikke det jeg trenger for hodesmerter. Kan jeg ikke få en liste over nevrologer, da?
- Det fins ikke noe annet enn en liste over alle spesialister.
- Dette virker fryktelig tungvint, doktor. Det hadde da vært så mye enklere om man hadde én liste for hver gruppe sykdom, skade eller lyte.
- Alle leger er dyktige i våre dager. Hodeplagene dine kan for eksempel være psykogenetiske, ikke sant? Får du time hos en psykiater, så vil nok han eller hun kunne konstatere det. Og siden du har den problematikken du har, er jeg også overbevist om at enhver gynekolog vil finne seksuelle traumer som årsak til hodesmertene dine. Mens en øyenlege vil kunne fastslå at hodesmertene forsvinner om du begynner å bruke briller. Forresten så jeg da du kom inn, at det ene beinet ditt er litt kortere enn det andre. Er ikke det riktig?
- Jo, det er en liten forskjell, men hva har det med saken å gjøre?
- Om du får time hos en ortoped, så vil vedkommende sikkert finne ut at ganglaget ditt gir deg hodesmerter.
- Ja, men tenk om jeg har en nevrologisk lidelse, da? Sånt er jo viktig å oppdage!
- Som jeg sa: Alle norske leger er like flinke. Du må ha tillit til oss. Har ikke du gått hos psykolog?
- Jo, det har jeg...
- Det er jo det samme der, vet du. Vi fastleger pleier å gi pasientene våre en liste over alle spesialistene, uavhengig av pasientens problematikk. De er alle flinke i alt.
- Dette er det verste sludderet jeg har hørt.
- Hva?! Stemmer ikke det jeg sier? Fikk ikke du i sin tid en sånn liste over alle psykologspesialister av meg?
- Jo, og det var vel derfor behandlingen gikk så til h...... Skjønner du ingen ting?
- Nå har du vært her fem minutter over tiden. Jeg har en annen pasient som venter. Lykke til med å finne en spesialist som passer for deg. NEEEEEESTE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post