12.7.09

Kvitrende morgenfugler

Formann Siv_Jensen_FrP

Jeg har lest om Deres partis - i egne øyne sikkert glimrende - forslag om gratis frokost til alle sosialklienter. De ønsker at sosialklientene skal fristes med noe slik at de kommer seg opp av senga, siden man i Deres parti ikke liker sengehygge - i motsetning til for eksempel KrF.

Jeg er redd dette blir kostbare saker, formann Jensen.

Vi bor spredt her i vårt dyre land. Sosialklienter har sjelden bil, så de er avhengig av annen transport. Der jeg vokste opp, i den trøndske bushen, gikk det buss tre ganger i uken til kommunesenteret, hvor sosialkontoret ligger. Den gikk kl. 06.30 om morgenen og returnerte 18.30 på kvelden, fordi den måtte innom Trondheim. Dermed må sosialklientene som bor der, oppholde seg utendørs i nærmere tolv timer i vær og vind, med unntak av den halvtimen frokosten varer. Noen har barn hjemme, andre hund som må luftes, og De må da skjønne at dette ikke går. Og hva med tirsdag og torsdag, når det ikke går noen buss? De kan da ikke vente at folk skal gå fire mil bare for å få frokost, attpåtil på tom mage!

De gir kanskje blaffen i om kommunene må dekke taxi, De? Det blir jo kommunenes ansvar hvordan de bruker pengene, tenker De sikkert. Samme med frokostbordet. Laks, eggerøre, juice m.m., det koster det også, skjønner De!

Jeg har en mye bedre idé, formann Jensen, for å få sosialklientene opp om mårran. Den er faktisk så enkel at det er merkelig at De ikke har kommet på den selv:


Jeg foreslår at De bruker Twitter til å få folk ut av senga. Alle sosialklienter som ikke har PC og tilgang til internett, får dette på sosialkontoret, altså brukt PC. Mellom kl. 8 og 10 på morgenen er de forpliktet til å twitre i minst én time, slik at de blir ordentlig våkne. Alle vi twitrere som ikke er sosialklienter, pålegges av staten å være followers til minst ti sosialklienter hver. Da kan vi følge med hver eneste dag om de har twitret en time i det aktuelle tidsrommet. Og så rapporterer vi etterpå til Dem på @Siv_Jensen_FrP. For at det skal bli enkelt for oss å vite hvem som er sosialklient, får alle sosialklienter SK etter navnet sitt. For eksempel: Om De engang skulle bli sosialklient, så vil De bli @Siv_Jensen_SK.

Jeg tror dette vil skape meget sosiale klienter, slik at det blir slutt på at folk isolerer seg. Twitter er veldig sosialt, skjønner De. Det vil si: De skjønner ikke det. Jeg ser nemlig at De ikke kommuniserer med Deres followers, og De følger heller ikke noen av oss. Men det er det som er hele vitsen med Twitter, forstår De: kommunikasjon. Dette er et sosialt medium. Det er fantastisk til småprat, noe forknytte sosialklienter ikke mestrer så godt. Enkelte tør ikke jobbe, fordi de ikke aner hva de skal snakke med arbeidskameratene om i lunsjen. På Twitter vil de få masse trening - og forvandles til kvitrende morgenfugler.

Da håper jeg at De går inn for mitt forslag. Jeg vil i alle fall følge meget spent med de nærmeste dagene.

4 kommentarer:

  1. Jeg smiler litt i ..eh.. sjegget, vel, kanskje ikke, men du får nå trukket litt i munnvikene mine! Det er i grunnen nok å si Siv Jensen og Frp, til at jeg smiler..! ;)

    SvarSlett
  2. Jeg foreslår heller at folk kan sykmeldes av sosiale årsaker, presis på samme måte som for psykiske årsaker. Hvorfor skal sosiale årsaker ikke likestilles med fysiske og psykiske årsaker til at man ikke kan delta i arbeidslivet?

    SvarSlett
  3. *fnis*
    Dette var nå en usedvanlig flott vinkling på idiotien... :)

    SvarSlett
  4. Sigrun16.7.09

    Takk, Anne.

    Jan Olaf: Det har vært snakk om det når det gjelder sorg.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post