17.6.09

Diagnose og uthenging

I dagens Aften er det oppslag om naboen fra helvete i en kommunal bolig. Hovedoppslaget er ikke så ille, i og med at det nyanserer den vanlige framstillingen av personer med psykiske vansker som bor i disse boligene. Men så blir det ødelagt av en fagperson, overlege i psykiatri Maria Sigurjonsdottir, og en dommer, som setter likhetstegn mellom det å ha fått en personlighetsdiagnose og voldelighet/kriminalitet.

Dette er på langt nær første gang personer som har fått slike diagnoser henges ut i mediene. Som jeg har nevnt en gang før: Da Dagbladet drev ”folkeopplysning” om personlighetsdiagnoser i 2007, skulle de ha et intervjuobjekt. Avisen greide ikke å finne noe verre enn en som hadde bak seg 200 lovbrudd og 80 opphold i fyllearresten før fylte 16 år. Faktisk blir disse stadig koblet til alvorlig kriminalitet:

Historien om de farlige barna
...folk lever under vanskelige vilkår, legger vi vekt på at de har personlighetsforstyrrelser og rusproblemer. - Det er jo noe man opplever mange ganger, at sosial...
Voldtok irakisk jente (14), drepte familien og brente liket
...han ble dimmitert for personlighetsforstyrrelser. Her skal ha til å skyte...tjenestegjorde som menig, for personlighetsforstyrrelser før voldtekten og...

Jeg kjenner flere som har fått slike diagnoser av behandlingsapparatet. Ingen av dem er voldelige eller kriminelle! Svært mange som har fått samme personlighetsdiagnose som denne naboen fra helvete, er ofre for gjentatte overgrep i barndommen - og overgrep mot barn er et samfunnsproblem. Behandlerne gir dem en personlighetsdiagnose i stedet for en traumerelatert diagnose, for eksempel kompleks PTSD.

Vi som er opptatt av å avstigmatisere det å slite psykisk, vil neppe bli arbeidsledige med det første.

Oppdatering: Innlegg på Verdidebatt skrevet av en sykepleier, om "personlighetsforstyrrelser" og kriminalitet, så klart.

3 kommentarer:

  1. Anonym17.6.09

    Kjenner jeg blir kvalm av å lese dette. Jeg får i disse dager en feildiagnose som kalles schizoid personlighetsforstyrrelse, og det å kalle meg en tikkende bombe er helt bak mål. Jeg har aldri vært voldelig og har heller aldri gjort noe kriminelt.

    SvarSlett
  2. Anonym: Jeg føler virkelig med deg.

    SvarSlett
  3. Får inn et innlegg i Aften om ovenstående, men vet ikke om de forkorter.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post