12.5.09

Vil Støre hjelpe nordmenn på flukt i eget land?

Jeg leser at Norge er valgt inn i FNs menneskerettighetsråd sammen med blant annet USA og Belgia.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier at Norge vil bruke plassen til å påvirke. Han er glad for at Norge ble valgt, men understreker at det er nå arbeidet for alvor begynner.

- Som medlem av rådet kommer vi til å fortsette arbeidet med forbud mot tortur og særlige utsatte gruppers rettigheter. Vi vil fokusere spesielt på mennesker på flukt i eget land, sier Støre i en pressemelding.

Vil han da hjelpe mennesker som har flyktet fra tvang i psykiatrien og som er på flukt fra norsk helsevesen?

Jeg vet at flere lever eller har levd som flyktninger i Norge på grunn av dette.

Se også:
Brennpunkt-dokumentar om psykiatrisk tvang
Psykiatrisk tvang og menneskerettigheter

3 kommentarer:

  1. Jeg fikk i går medlemsbladet i LHL "Det nytter" nr 2/2009 hvor de har en artikkel m intervju med en ung kvinne som ble diagnostisert som psykisk syk men hvor det viste seg etter hvert at hun led av en hjertesykdom.
    Artikkelen viser hvor galt avsted journalføring kan bære både fordi det som blir skrevet i den kan gi et helt galt inntrykk men også fordi mye av det som blir sagt og gjort mot en pasient som pasienten senere ønsker å ta opp med pasientombud mm ikke kan bevises fordi det ikke finnes journalført noe sted.
    Videre er temaet holdningen til foreldre med psykiatriske diagnoser viktig synes jeg. Artikkelen viser hvordan denne kvinnen blir antatt å ikke ha omsorgsevne pga sin "mentale tilstand" og anbefalt abort når hun er gravid.
    Så viser det seg til syvende og sist at hun har en hjertesykdom.
    Vel anbefalelsen er herved overlevert:-)

    SvarSlett
  2. Vina: Mange takk for informasjon!

    SvarSlett
  3. Hva skjer når de som lever på flukt fra psykiatrien etterhvert av ulike årsaker ikke klarer å skjule seg lengre? Dersom de har vært borte i flere dager og uker, så har de jo da vist at de klarer seg selv. Blir de tvangsinnlagt når de kommer frem fra sitt skjul? Eller lar psykiatrien dem gå fri? Selv var jeg ikke på rømmen mer enn omtrent et halvt døgn.. men det hjalp jo ikke noe, selv om jeg viste at jeg klarte meg selv i omtrent i halvt døgn før jeg frivillig returnerte (fordi jeg uheldigvis ble oppdaget...) så ble jeg likefullt tvangsinnesperret og fortsatt tvangsmedisinert da jeg kom tilbake... Jeg sa til dem at nå har jeg vist at jeg klarer meg selv i et halvt døgn, da kan vel dere gi meg frihet i enda et halvt døgn... men det hjalp ikke, det brydde de seg ikke om.... Men kanskje andre har bedre erfaringer? Tror vel ikke at noen har det, men kan jo aldri vite...

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post