29.5.09

Stutum uttaler seg om psykisk lidende

Avliv dem. Drit i å kaste bort penger på å holde disse i live.
Kommentar på Psykisk syke- bur dem inne!!!

De skal bli tvangsinnlagt om de nekter og ta medisinen sin.
Psykriatrien er på knærne!

Psykiatri, tvang og drap av Bjørn Rishovd Rund, direktør Psykisk helse, Sykehuset Asker og Bærum og professor Psykologisk institutt, Universitet i Oslo:

- En økt bruk av tvang har ikke resultert i færre drap begått av alvorlig sinnslidende.
- Det er opplagt at om en hadde sperret inne alle med psykiske problemer, ville vi forhindret de fleste av de 4-5 drapene som hvert år begås av mennesker med en psykose. Om en også hadde sperret inne alle med et rusproblem, ville en forhindret langt flere. Og aller mest hadde en vunnet på å sperre inne alle menn med som har problemer med å kontrollere sin aggresjon og utøver vold i familien.
- Men det er kun 6 % av alle tvangsinnleggelser som alene er basert på tilleggskriteriet om ” å utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse”. Det er grunn til å tro at de fleste av disse er til fare for seg selv.
- Om lag 15 % av alle drap blir begått av en alvorlig sinnslidende.

Se også:
Jeg tar ikke "pillene mine", Aasrud
Listhaug, vil du sperre meg inne?

5 kommentarer:

  1. Anonym29.5.09

    Hei Sigrun,

    Jeg forsøkte å legge inn en kommentar i bloggen til Stutum, men av en eller annen grunn fungerte det ikke.
    Det hadde vært interessant om forfatteren av denne overskriften kunne definert "psykisk syke".

    Hilsen Rakel

    SvarSlett
  2. Merkelig. Jeg hadde ingen problemer i dag.
    Men om du vil, kan jeg legge inn kommentaren for deg, i ditt navn - dersom du sender meg en mail med hva jeg skal skrive.

    SvarSlett
  3. Rakel: Som jeg ser det, er det stort set umuligt at definere "psykisk syg". I modsætning til den somatiske medicin, har psykiatrien jo ingen objektivt målbare grænseværdier, der entydigt markerer skellet mellem syg og rask. Mens der i den somatiske medicin altid findes en definition af hvad der er raskt i forhold til kroppens forskellige funktioner, mangler en sådan definition mht. sindet. Om sindet betegnes som raskt eller sygt, afgøres alene på grundlag af subjektive og fra kultur til kultur - somme tider endda fra individ til individ - forskellige normer og værdier.

    Sigrun: Noget, jeg synes er ret bemærkelsesværdigt også her igen, er at det vrimler med mennesker, der bruger en masse tid og energi på at spekulere over, hvordan samfundet bedst kan komme af med forstyrrende elementer som "de psykisk syge". Nogen siger ligeud "avliv dem". Andre vil helst stå frem som mere humane, og mener, det må være nok, at spærre folk inde og/eller sørge for, de lobotomeres kemisk. Men det falder de færreste ind, at spørge, hvorfor nogle mennesker handler i desperation. Og om man måske kunne gøre noget ved årsagen til deres desperation. I stedet for at gøre alt muligt (drabeligt) ved det desperate menneske selv.

    SvarSlett
  4. Anonym29.5.09

    Ja, det er vanskelig å definere psykisk syk og det er også litt av poenget mitt. Nettopp derfor bør man ikke benytte det som om man snakker om en gruppe av mennesker som bør sperres inne.

    Hilsen Rakel

    SvarSlett
  5. Det hadde kanskje ikke vært dumt å prøve å forstå bloggingens vesen litt Rakel, før du beveger deg inn i det. At mennesker som åpenbart har-eller gir uttrykk for å ha- god kjennskap til mennesker kan dra slike slutninger og misforstå noe opplagt så til de grader er jo nesten litt skremmende.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post