29.5.09

Sjokkbehandling

En person besvimte av bilder på storskjerm, flere måtte trekke frisk luft under den største og viktigste konferanse om barnemishandling som noensinne er holdt i Norge.
Tønsbergs Blad

Det er denne metoden jeg i mange år har tenkt at fagfolk burde utsettes for. Jeg sa til en psykolog jeg gikk hos, at behandlere burde bindes fast til stolen og tvinges til å se barnemishandling på film. Da ville de kanskje slutte å fornærme pasienter med "Det kommer ikke an på hvordan man har det, men hvordan man tar det", "Alle foreldre gjør så godt de kan","Det er aldri for sent å få en god barndom", "Det er bare sårbare barn som ikke tåler vold" osv.

3 kommentarer:

  1. Grem! Behandlere med en slik holdning, har ingenting å gjøre i en slik jobb.
    En "synsk" dame sa en gang til meg at barn velger sine foreldre før de blir født. (I sammenheng med at det visstnok sitter en vakker, blond jente på en sky og venter på at jeg skal bli klar til å føde henne.) Jeg ble så paff at jeg ikke visste hva jeg skulle si! Tenk så fornærmende! Nå var heldigvis ikke mine foreldre riktig så ille som du skriver om her, men tenk å møte en som har blitt mishandlet, og praktisk talt kalle det deres egen skyld fordi det var de som valgte foreldre!
    Ofte forstår jeg ikke mennesker... Jeg prøver, men holdninger som disse behandlene du snakker om har, klarer jeg virkelig ikke å forstå.

    SvarSlett
  2. Anonym2.6.09

    Jeg forstår virkelig ikke at fagfolk som har en terapeutisk utdannelse kan si slike ting, det er rett og slett det samme som å avfeie pasienten.
    Jeg får følelsen av at det som blir sagt er ; "slutt med sutringen og kom deg videre", men jeg tar kanskje feil?

    Hilsen Rakel.

    SvarSlett
  3. Ingen ville finne på å si det samme om voksne som utsettes for tortur f.eks. i Abu Ghraib fengselet, tiltross for at barn selvsagt er enda mer forsvarsløse enn voksne. Behandlere som inntar slike holdninger og som nekter å la seg "realiteskonfrontere" med slike filmer,er det ikke håp for.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post