23.5.09

Ord gjenspeiler verdier

Forskerne og psykologene Hilde Eileen Nafstad og Rolv Mikkel Blakar har tellet ord som er blitt brukt i norske aviser gjennom de siste 25 årene. De mener individualismen har eksplodert siden 1984.

Ordet grådighet har økt med 200 prosent. Men dette er jo et ord som ofte brukes i kritikk av fenomenet grådighet, så det er ikke lett å si hva slags verdi bruken av ordet reflekterer, synes jeg. Samtidig antar jeg at det gjenspeiler en økt utbredelse av fenomenet grådighet.

Akkurat det samme kan sies om bruken av ordet forbrukersamfunnet, som har økt med 100 prosent.

At ordet bruker har gått opp med 60 prosent, synes jeg ikke er det minste rart. Det har erstattet "tjenestemottaker" i eldreomsorgen, "klient" i sosialomsorgen og "pasient" i psykiatrien.

Forskerne sier at det ser ut til å være en verdiendring i motsatt retning siden 2005. Måtehold og beskjedenhet er nevnt som eksempler. Jeg ville ha foretrukket en renessanse for solidaritet, som er 60 prosent mindre brukt i dag enn i 1984. Måtehold og beskjedenhet er individuelle prosjekter for medlemmer av en fet middelklasse, mens solidaritet har omtanken for de mindre heldige for øye.

Artikkel hos TV2.

5 kommentarer:

  1. :) Solidaritet gagnar ALLA, rika som fattiga i ett samhälle.

    Har du sett forskarna Richard Wilkinsons and Kate Picketts bok om sin forskning "The Spirit Level: Why More Equal Societies Almost Always Do Better"?

    Men det är intressant det där med ord och uttryck, vad de speglar!!!

    SvarSlett
  2. k: Du har vel rett der. Jeg burde i alle fall ha tatt med ordet "også" i siste setning etter komma. Jeg kjenner dessverre ikke boka du nevner.
    Tusen takk for liker forresten.

    SvarSlett
  3. Ja, linker altså.

    SvarSlett
  4. S-san24.5.09

    Blakar på sitt merkeligste, der. Kan man virkelig måle slike ting bare ved å telle ord i avisene, uten å lese setningene ordene er brukt i.

    Dessuten: Dette er da ikke noen overraskende konklusjon? Den sosialdemokratiske epoken tok slutt, det kom en ny generasjon i Arbeiderpartiet og vi fikk den første rene høyreregjeringen. Vi fikk privatisering, oppløsning av NRK-monopolet og lengre åpningstider i butikkene; alt sammen bevegelser fra det kollektive mot det individuelle. Hvis denne forskningsrapporten i det hele tatt viser noe, er det at denne bevegelsen ble beskrevet med ord i avisene.

    SvarSlett
  5. S-san: Jeg tenkte nok det samme som deg.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post