4.5.09

Når andre bloggere linker

Når andre bloggere linker til bloggen min, synes jeg det er kjekt å få vite det. Derfor abonnerer jeg på andres linker til bloggen via Twingly, og får da automatisk beskjed når noen viser til noe jeg har blogget om.

Det vil si, det funker ikke alltid. Hva kommer det av? Kan det være at relativt nye blogger ikke er inne i "systemet"? Må de foreta seg noe aktivt overfor Twingly for å bli oppdaget? Og/eller via Sesam Blogger og Google (Blog Search Ping Service)?

Dette burde jeg vel vite selv, men jeg har rett og slett glemt hvordan det var helt i starten da jeg ble blogger. Kanskje hjalp det at jeg innimellom var litt Twingly-hore?

Forklaringer på "mysteriet" mottas med takk.

OPPDATERING: Hej, i dagsläget kan vi bara känna av länkar från bloggar som pingar oss, forteller @twingly.

3 kommentarer:

  1. http://technorati.com/ Her ikke kjennskap til twingly men registrer du bloggen på techorati.com så får du vite når noen linker og du kan pinge bloggen der, jeg tror det gjøres automatisk.

    SvarSlett
  2. Hei, Einar! Jeg ser at andre linker til meg på technorati.com også (selv om jeg ikke kan huske å registrert meg der), men også der mangler de samme bloggerne som har linket til meg.

    SvarSlett
  3. Anonym1.6.09

    Jeg lette bakover etter noe annet du skrev for en stund siden, og kom over denne, nesten en måned forsinket...

    En blogg er i prinsipp ikke noe annet enn en vilkårlig webside - du BEHØVER ikke leie plass på blogspot eller lignende steder. Jeg er datamann med god peiling på HTML-programmering, og kunne utmerket gjerne ha satt sammen mekanismer på mine egne private hjemmesider med alt som trengs for en fullverdig blogg.

    Hvis jeg ikke "frivillig" rapporterer til deg hver gang jeg setter inn i teksten på websidene mine (uansett om det er blogginnlegg eller andre typer websider), hvem skulle da fortelle deg det? At de store bloggstedene og tilliggende herligheter holder øye med hverandres blogger og oppdager referanser er greit nok, men de ville neppe holde øye med min helt private blogg.

    Det har ikke egentlig å gjøre med at den er privat: En liten internett-leverandør (ISP) med noen få dusin kunder kan tilby blogg-muligheter for sine kunder, men uten at "de store" har noe bevisst forhold til den. Da kan kundene referere din blogg så mye de vil uten at noen tenker tanken at du ville være interessert å vite om det. Hvis ikke den lille ISPens bloggverktøy gjør noe for å finne ut hva bloggerne skriver om, kommer det ikke noe ut.

    Og: Jeg kan programmere et blogg-verktøy, for meg selv eller for noen få dusin kunder, men jeg ville ikke ane noe som helst om at du var interessert i rapporter til dine skriverier. Vel, nå vet jeg det jo, siden jeg har lest dette innlegget, men jeg aner ingenting om hvordan det skal rapporteres til deg. Jeg kunne sikkert finne det ut, men ville ikke bruke særlig mye ressurser på det, for å si det sånn.

    Bottom line: Det er fint lite (les: ingenting) som skjer "av seg selv" på denne fronten. For det første må mekanismen programmeres, og for det andre må den aktiveres HVER gang noen skriver noe for å søke etter referanser til andre blogger.

    Jeg har ingen egen blogg, men hvis jeg en dag får det, vil jeg faktisk foretrekke at det IKKE finnes mekanismer der som analyserer og ekstraherer og rapporterer i øst og vest utenfor min kontroll. Jeg vil ikke en gang at søkemaskiner skal indeksere det jeg skriver (og det kan jeg forhindre).

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post