17.5.09

- Ingen bivirkninger

- Du må prøve middel X og Y, sa min bekjente som jeg betrodde meg til om helseplager for et par uker siden.

Hun hadde prøvd begge midlene, og de var så bra.

- Bivirkninger, da? spurte jeg.

- Ingen, svarte hun. Dette er kosttilskudd. Hun fortalte hvilke planter de var laget av.

Sånt har jeg nå hørt før, tenkte jeg, så etter telefonsamtalen googlet jeg de to preparatene. På noen nettsteder som skrev om "sex, samliv og helse", virket det som om de var ufarlige. Men da jeg googlet preparatnavnet sammen med "forskning", skjønte jeg raskt at dette ikke var noe jeg turte prøve før jeg eventuelt fikk klarsignal fra legen i alle fall.

Nå gjaldt dette en somatisk tilstand, men jeg har fått mange "gode råd" for den psykiske helsen også. Jeg spiser ikke psykofarmaka, men med min forståelse av de tingene jeg sliter med er naturpreparater like lite aktuelle. Som den psykiatrikritiker jeg er har jeg hatt kontakt med mange likesinnede. Et lite mindretall av dem har jeg opplevd har vært skikkelig frelst på alternative legemidler. De har vært akkurat like lite lydhøre overfor innvendingene mine som de sier leger er overfor pasienter.

Ordet kosttilskudd høres vel ganske sunt ut, men gå og les dette innlegget på Skepsis blog.

1 kommentar:

  1. Jeg har to forsøg med glucosamin mod slidgigt bag mig. Det var faktisk min ganske almindelige læge, der foreslog det: "Bare rolig, det er ren natur." Jeg havde ikke engang sagt noget. Må udstråle noget i retning af "Ingen kemi, tak!" Virkningen på slidgigten var minimal - og hvor meget placeboeffekt der var involveret, tør jeg ikke sige. Til gengæld registrerede jeg hjerteklabaster. Hvilket jeg i første omgang tilskrev min kaffekonsum. Indtil jeg googlede "glucosamin", og fandt artikler om forskning, der havde vist en sammenhæng mellem "den rene natur" og forhøjet blodtryk etc. Jeg holder mig til fiskeolie nu. Og lige tilpas med motion.

    Kender også nogle, der siger, kostomlægning, -tilskud, osv. har hjulpet på deres sjælelige problemer. Og der er vist ingen tvivl, at ting som koffein og sukker ikke ligefrem er gavnlige ved søvnløshed f.eks. Men når det går så langt som at man slet ikke må røre bestemte madvarer, eller skal indtage tidobbelt dosis vitamin ditten datten, så spørger jeg mig, om problemet egentligt er sjæleligt, eller om vi taler allergi respektive mangeltilstand.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post