21.5.09

Historieprøve

Historieprøve for femte klasse

Oppgave: Fortell om de viktigste næringsveiene i Norge i middelalderen.

Svar: De hadde ikke så gode veier i middelalderen. De hadde ikke gravemaskiner, så det var mye arbeid å lage veier. Men de måtte jo ha næring da også. De hadde ikke butikker slik vi vi har, tror jeg, så de kunne ikke bare kjøpe tran og Sanasol for å få nok vitaminer. Men de spiste fisk og appelsiner i stedet. Jeg tror de spiste appelsiner, men jeg er ikke helt sikker. Det vokste ikke appelsiner i Norge, så det ble jo veldig langt å reise for å få tak i appelsiner i middelalderen.

De hadde noen veier, slik at de fikk fraktet mat til dem som ikke hadde det. Det var ikke så store byer i middelalderen, for de fleste var bønder ute på landet. Bøndene trengte ikke næringsveier for å få næring, for de fikk den fra maten de selv dyrket og dyrene de hadde på gården sin. De spiste ikke poteter til middag i middelalderen, for det var senere at kirken ansatte prester til å få folk til å spise poteter.

Det var ikke lett å leve i middelalderen, tror jeg. De som bodde langt fra havet, fikk sikkert ikke spise fisk så ofte. Jeg tror barna var glade for det. Jeg har en bestefar som er fisker. Han kommer noen ganger til oss med fisk han har fisket. Han er snill, men jeg liker ikke all den fisken. Sei er det verste jeg vet. Det er ingen næringsvei som går fra der bestefar bor og til der jeg bor. Derfor går han mer enn en mil, tror jeg, gjennom skogen. På vinteren går han på ski.

En annen næringsvei de hadde i middelalderen for å frakte mat, var at de brukte båt. De hadde ikke motorbåter, men måtte ro. Jeg tror de hadde seilbåter også, men da måtte det være vind. Men det var også farlig å være på sjøen i vind. Noen ganger druknet de, så da fikk ikke folk næringen de trengte. Det fantes ikke redningsvester i middelalderen. Det tror jeg barna var glade for, men ikke når de druknet selvfølgelig.

De kjørte med hest og kjerre i middelalderen. Også kongen brukte det. De hadde ikke biler, tog og fly, slik som vi har.

I skogen var det sikkert små næringsveier, som kalles stier. Der gikk barna og plukket bær. De hadde ikke fryser i middelalderen, så de måtte sette syltetøyet i kjelleren. Det gjør bestemora mi også. Noen ganger blir det mugg på syltetøyet. Da nekter jeg å spise. Bestemor sier at jeg er bortskjemt og burde tenke på barna i Afrika, men jeg nekter likevel, selv om jeg ikke liker å få kjeft.

Jeg kommer ikke på noen flere næringsveier som de hadde i middelalderen. Jeg tror ikke de hadde annet enn dårlige veier på land og båt på havet. Men de fikk sikkert nok næring likevel, for de levde jo. Ellers hadde ikke vi levd i dag.

Navn: Sigrun
Klasse: 5a

PS. Denne gangen skrev ikke frøken "Svært bra" på oppgaven min. Hun skrev ingen ting.

3 kommentarer:

  1. Men dette var jo en veldig god besvarelse, en vei er jo en vei.

    SvarSlett
  2. Sjarmerende besvarelse, kort og godt. Husker stiloppgavene vi fikk i grunnskolen. Uansett hva tittelen på stilen var, ble det til en fiskehistorie. Alle ble avsluttet med: "Og alle syntes de hadde hatt en fin tur."

    Skulle til å ønske god himmelfart, men slikt kan man jo ikke si! Jeg får ønske deg en god torsdag og helg istedet ;)

    SvarSlett
  3. Jeg var bare flau ,jeg, da jeg skjønte at jeg hadde misforstått ordet næringsvei.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post