15.5.09

Diagnose og demonisering

I posten Krenkelse som hjelp skrev jeg for noen dager siden om "personlighetsforstyrrelser". Hvordan er det for mennesker som har fått slike diagnoser, å lese om "seg selv" i mediene?

Jeg abonnerer på nyhetsbrev fra Rådet for psykisk helse, som jeg får tilsendt hver fredag. I nyhetsbrevet jeg fikk i dag var det 13 artikler i kategorien Personlighetsforstyrrelser:

Én handlet om bruk av "lykkepiller".
Én handlet om en filmkarakter.
Én var en karakteristikk av Høyre.
De øvrige ti omhandlet kriminalitet som voldtekt, seksuelle overgrep mot barn og drap.

Sånt blir jo folk opplyst av. Sikkert også de som er pårørende til dem som har fått slike diagnoser.

Se også: Forbi PTSD: Utviklingstrender i fagfeltet traumepsykologi

3 kommentarer:

  1. Sigrun, du får det sakt, og du sier det sterkt og tydelig og saklig.
    Og om avstigmatisering - de vil neppe bli arbeidsledige, nei ..
    Takk.

    SvarSlett
  2. Mille15.5.09

    Dette temaet har jeg også irritert meg mye over. Det finnes knapt noen diagnoser som er mer stigmatiserende enn personlighetsforstyrrelser. Nå kan man jo si at media gir et skjevt bilde av de med personligehtsforstyrrelser - som om de er en gjeng halvkriminelle drittsekker alle sammen. MEN det verste er jo at denne forestilligen også finnes innad i helsevesenet. Dessuten, hvordan har man tenkt at det er hjelp for et menneske å få en diagnsoe som er, som du en gang sa, karakterdrap?

    SvarSlett
  3. Mille: Ja, det er forsket på forestillinger innad i helsevesenet. Folk med slike diagnoser er mye uglesett der også.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post