11.5.09

Enkelthendelser

- God dag, det er Krisesenteret for mishandlede og voldtatte kvinner.
- Hallo, jeg må få komme til dere. Mannen min har slått meg!
- Å, har han det, mannen din. Hvor mange ganger, da?
- Han har slått meg to ganger tidligere.
- Altså til sammen tre ganger i dag.
- Nei, én gang i dag.
- Men du sa tre ganger?
- Ja, han har slått meg to ganger før og én gang i dag.
- Når var de to andre gangene, da?
- Den første gangen var i juleferien. Den andre gangen var i vår.
- Det er enkelthendelser, det.
- Hva?
- Jeg sa enkelthendelser. Du ble jo ikke slått tre ganger på én dag.
- Men spiller det noen rolle, da?
- Ja, selvfølgelig.
- Å?
- Leste du ikke Aftenposten i går?
- Nei...
- Vel, da skal jeg fortelle deg om enkelthendelser. Hør godt etter nå! "Hvor mye vold skal et barn tåle?" spurte Aftenposten. Det sto at barn tåler enkelthendelser med vold, derfor blir de sendt hjem igjen til foreldrene dersom de ikke blir slått hele tiden. I forarbeidene til barnevernloven står det nemlig at barn må tåle en viss skaderisiko, men at denne må reduseres til et akseptabelt nivå. Det er ikke slik at vold i hjemmet automatisk innebærer omsorgsovertagelse, fortalte barneministeren. Skjønner du? Familien skal ikke splittes bare på grunn av litt vold.
- Ja, men jeg er ikke noe barn.
- Nettopp! Du som er voksen, tåler jo vold enda bedre enn barn. Barn har jo ikke engang krisesentre å rømme til uansett hvor mye de blir slått, så der strekker vi oss langt overfor voksne kvinner, vil jeg si. Det er ikke bare å komme her og komme her, skjønner du. Faktisk tenkte vi at vi måtte stenge hele krisesenteret, for vi får ikke nok penger. Hør også hva en advokat skrev i VG for noen år siden. Jeg har avisa liggende her, for jeg pleier å sitere fra den til alle mas... alle kvinner som ringer. Jo, advokat Hjortås skrev: "Sykehus/leger har ikke anledning til å anmelde noen form for overgrep (seksuelle overgrep eller vold) som er begått - med mindre man regner med at det vil skje igjen". Dette gjelder altså barn - og har du noen gang hørt om en éngangspedofil? Videre: "Barnas utsagn tas ikke på alvor - man hører først og fremst på de voksne." I Dagsavisen skrev også lederen i Norsk Barnevernsamband at det ikke fattes vedtak etter enkelthendelser eller bare barnets eget utsagn. Men tilbake til deg, har du andre som kan bekrefte volden?
- Nei...
- Nei, se der! Vi har nå altså endret vårt tilbud, slik at kvinnene må bankes eller voldtas gang på gang før et krisesenteropphold kommer på tale. Og vi har sluttet å basere hjelpen vår på bare kvinnens eget utsagn.
- Mener du at jeg ikke får komme til dere???
- Jo da, men da må du bli slått gang på gang, og så må vi ha vitner som bekrefter det. Du er hjertelig velkommen til å ringe oss ved en senere anledning. Vi er jo her for å hjelpe.

Opprop: Redde små

3 kommentarer:

  1. En kan få sjokk av mindre når det gjelder holdninger. Selv har jeg bare fått juling en eneste gang. Jeg var ganske liten-- jeg husker ikke hvorfor,men jeg husker hvor og hvordan. Dette vil jo (nesten) alle betrakte som en helt ubetydelig bagatell,men jeg bærer det med meg hele livet. Den fysiske siden var helt ubetydelig,men den psykiske var ikke det. Ydmykelsen i å være under andres kontroll og ikke kunne gjøre noe, setter varige spor. Hvordan noen kan holde ut når slikt ikke bare er en engangshendelse,men et mønster som gjentar seg, har jeg problemer med å forstå.

    SvarSlett
  2. Jorunn Lauvstad: Hva er alternativet til å holde ut for barn?

    SvarSlett
  3. Hensikten med det jeg skrev var å vise at også et engangstilfelle kan gjøre sterkt inntrykk, og at samfunnet ikke bør se på det som uvesentlig.
    Hvis ingen griper inn, så finnes det selvsagt ikke noe alternativ til det å forsøke å overleve som best en kan.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post